Avatar billede phm1970 Mester
20. januar 2020 - 15:00 Der er 12 kommentarer

ascii taster passer ikke ...

på en hel ren windowsinstallation oplever jeg at nogle programmer ikke viser æøå men en rombe med et spørgsmåltegn i    �  ....  der er kun installeret dansk sprog layout osv....

chartabellen siger at ² = alt+178 men taster jeg det så kommer ... � træls

nogle smarte hoveder der kan lure hvor jeg kan rette så jeg ikke skal geninstallere hele windows igen ...
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. januar 2020 - 15:22 #1
Prøv dette link:

https://helpspot.dk/aendre-tastatur-til-dansk-i-windows-10/

Forhåbentlig kan det hjælpe🤞🤞
Avatar billede ebea Ekspert
20. januar 2020 - 15:27 #2
Den ASCII tabel du bruger, må på en eller anden måde, ikke være korrekt. Den korrekte kode, er: Alt+253 hvilket giver:  ²
Avatar billede phm1970 Mester
20. januar 2020 - 15:33 #3
alt+253 giver også � (rombe med spørgsmålstegn)

jeg har dansk tastatur dansk sprog dansk det hele .. og ingen engelsk installeret. så linket gav desværre ikke noget svar
Avatar billede KHN Guru
20. januar 2020 - 16:27 #4
Alt+63 = ?

ASCII Table
https://www.asciitable.com/
Avatar billede phm1970 Mester
21. januar 2020 - 08:20 #5
KHN, jeg forstår ikke hvad du skriver ? og ja 63 er spørgsmålstegn men det var ikke spørgsmålet :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2020 - 08:50 #6
Prøv start -> Indstillinger-> Tid og sprog.
Klik "Sprog" og find "Administrative sprogindstillinger" oppe i højre hjørne (Kan finde på at gemme sig, så du skal scrolle til siden).

Se her den nederste boks - "Sprog for de programmer, der ikke understøtter Unicode", og tjek at den står til Dansk. Ret om nødvendigt.
Avatar billede phm1970 Mester
21. januar 2020 - 09:10 #7
@ole_madsen tak for dit input, det står til dansk  desværre...
Avatar billede ebea Ekspert
21. januar 2020 - 09:24 #8
Det ser ud til, at det er en utilsigtet funktion (fejl) som er sket i windows 10 1803 versions opdateringen. Så jeg vil foreslå, at prøve at opdatere til en nyere windows version, hvis du har version 1803 installeret!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2020 - 09:33 #9
Nu skal jeg så lige forstå - jeg kan se det hele er drejet over på landekodetabeller o.s.v....

Men ved nærlæsning er det nok bedre at spørge ind til  - hvilke programmer er det der driller? - hvordan er de kodede?

Jeg mener - er det programmer der kører i en systemkonsol (som en kommandopropmpt, og med faste karakterer), eller kører de direkte under Windows og det grafiske interface?

Kan det tænkes at programmerne har en landekode indstilling der skal sættes? For kører de rent grafisk under Windows, og stadig viser de forkerte tegn, må det være fordi de er kodet med forkert landekodetabel.

Eller fordi de er tvunget til at benytte en font, der ikke understøtter eks. UTF-8 support.

Prøv at lege med programmernes indstillinger og se, om du evt. kan skifte til Courrier New fonten...
Avatar billede KHN Guru
21. januar 2020 - 09:56 #10
Du kan prøve at gennemse dette (Se #18+#25+#29):
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1027040
da det lyder lidt i stil med det problem du har.
Avatar billede phm1970 Mester
21. januar 2020 - 12:13 #11
@KHN den tråd har jeg været igennem uden at den kunne give mig noget desværre...
@ole_madsen det er alle programmer dansk office 365 chrome lotus notes ....

tror bare jeg laver en frisk installation selvom det er lidt træls :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2020 - 14:59 #12
Det kunne godt lyde som om systemfonten er defekt.

Man kan reparere windows, men hvis du lige har installeret den, er jeg enig i at det nok er smartest bare at reinstallere...