Avatar billede FinnLauridsen Forsker
13. januar 2020 - 12:49 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Dags dato med farve

2 spørgsmål
1 Jeg har en kalender hvor jeg gerne ville have vist dags dato med en anden farve, sådan at forstå at cellen med den aktuelle dato altid har en anden farve ?

2 Kan man dele en celle op i 2 med hver sin farve

Finn
Avatar billede Juul Forsker
13. januar 2020 - 12:55 #1
1. Marker der hvor du har dine datoer
Brug betinget formatering > Ny regel > Brug en formel til at ..

"=A1=IDAG()" og lav opsætning af formatering

2: Nej, en celle er en celle.
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
13. januar 2020 - 13:33 #2
Kan desværre ikke få det til at virke
se sådan ud :
="$AC$5:$NL$5=I DAG()"
Avatar billede Juul Forsker
13. januar 2020 - 13:45 #3
Du skal markere dit område før du trykker betinget formatering. Og så skriv din første celle istedet for A1 her

=A1=IDAG()
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
13. januar 2020 - 13:58 #4
Jeg kan virkelig ikke få det til at virke :(
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
13. januar 2020 - 14:01 #5
Jeg bruger denne :  =F5=IDAG()  markerede celler er F5 til NL5
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
13. januar 2020 - 14:03 #6
skal dato være formateret på en bestemt måde ? ser sådan ud  eks.  30-12
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
13. januar 2020 - 14:14 #7
Har lige fundet ud af at alle datoèr var fra 2019
Hvordan får jeg lige dem til at passe til 2020 med skudår ?
Avatar billede JackJazz Seniormester
13. januar 2020 - 14:38 #8
En dato er jo en dato, uanset om det er skudår eller ej.

Hvis du har lavet din kalender på en bestemt måde, så skal du jo blot have tilføjet 29/2 i skudår.

Formatering/visning af en celle er generelt irrelevant når du bruger den til "beregning", men det er selvfølgelig nødvendigt, at værdien er indtastet som en dato.

Hvis du ønsker en formel til at ændre en ældre dato til samme dato i dette år, så kan du bruge denne (gammel dato er i A1):
=DATO(ÅR(IDAG());MÅNED(A1);DAG(A1))

Hvis dit problem er mere kompliceret, så vil det være en fordel, hvis du kan uploade et eksempel.

/JackJazz
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. januar 2020 - 14:48 #9
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
13. januar 2020 - 16:51 #10
Kunne det udvides lidt til at den også farvede selve dagen , som står lige over datoen ? eks.

Mon
13-01
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. januar 2020 - 17:21 #11
maker rækken og samme formel i betinget formatering
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
13. januar 2020 - 17:56 #12
Det kører ikke for mig: eks.  celle F4 er lig ugenavn og F5 de lig dato
har prøvet at markere begge celler  med denne formel  =F5=idag()  men virker ikke
har også prøvet med ugenavn  og formlen =F4=i dag() virker heller ikke , kan jo ikke vide hvad dato der er i den celle nedenunder
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. januar 2020 - 18:27 #13
demoen er opdateret, der funger det
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
13. januar 2020 - 19:56 #14
det virker nu da jeg kikkede i dine formler  mange tak
Finn
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
13. januar 2020 - 19:59 #15
Fint