Avatar billede ErikHg Ekspert
09. januar 2020 - 21:07 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Ekstern HDD slukker ikke når PC lukkes.

Jeg har fået et irriterende problem, i form af, at min ene eksterne HDD ikke slukker når computer lukkes. Man kan svagt høre at skiverne roterer, samt se at den lille blå lysdiode er tændt.
Styresystemet er Windows 10 Prof 64 bit version 1909. Jeg er ikke sikker men mener at jeg tidligere har været ud for det samme.
Motherboardet er et ASRock, X99X Killer, med Intel 2011v3 sokkel.
Jeg håber at noget kan komme med et råd, så problemet kan blive løst.

På forhånd tak:
Mvh.
ErikHg
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. januar 2020 - 21:25 #1
Du skal ind under sikkerhed der skal du finde USB Scurity og vælge unlock
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. januar 2020 - 23:50 #2
Du skriver jeg skal ind under sikkerhed, og der skal jeg finde USB Security. Er det i BIOS eller.....? Jeg tror, at jeg må bede om en mere detaljeret forklaring, for jeg er mildt sagt noget i vildrede.
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. januar 2020 - 06:44 #3
Jeg kender ikke din BIOS Er det en ældre model?? De er jo forskellige
Prøv at aktivere ASMedia USB 2 / 3.0-batteriopladningsstøtte i BIOS, og test derefter de blå USB-porte. Det kan hedde noget andet! I Din.BIOS
https://ibb.co/VqPp6LV
Prøv også i Enhedshåndtering, Strømstyring for USB-enhederne at fjerne markeringen i "Tillad computeren at slukke ...."
https://ibb.co/pbf68z9
Avatar billede mort1 Ekspert
10. januar 2020 - 14:42 #4
På nogle computere, er der strøm på en - eller flere USB porte, selv om computeren er slukket - Tror ikke, at det kan ændres.
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. januar 2020 - 15:38 #5
Jeg har lige prøvet at Enable min USB I BIOS SÅ er der konstant lys på mine USB Enheder.
https://ibb.co/Jq6xmPB
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. januar 2020 - 15:56 #6
#4 Det   kunne ændres! For der har ikke før været problemer med, at de eksterne HDD´er har stået tændt efter ned-lukning af pc´en.
Der er tale om 3,5" HDD´er med separat strømforsyning (ikke strøm vis USB)
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. januar 2020 - 16:02 #7
det er under Avanceret Hvor  jeg lige prøvede Det er vel en funktion der minder om Turn on By Lan / Keyboard og lignende
Dette er min ASUS K95VM Og den slukker for Led Lampen når Den er Disabled.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. januar 2020 - 17:06 #8
Jeg har løst problemet.

Jeg gik ind i Administration > Enhedshåndtering > USB-controllere > USB-lagerenhed samt USB-rodhub.> Strømstyring > Fjernede fluebenet i rubrikken "Tillad, at computeren slukker denne enhed for at spare strøm".

  https://ibb.co/nbP268j

Jeg ville have troet at fluebenet netop skulle sættes i rubrikken, når automatisk nedlukning at eksterne HDD´er skulle ske, ved nedlukning af pc´en, men sådan forholdt det sig altså ikke, men nu virker det :-)
Takker for forslagene.
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. januar 2020 - 17:41 #9
Den var jo vist i #3
https://ibb.co/pbf68z9
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. januar 2020 - 18:32 #10
Undskyld...…. jeg havde tolket det modsat. En fejl 40 fra min side. Du får fuldt fortjent æren af, at være ham der kom med løsningen :-)