Avatar billede nicklas k Novice
07. januar 2020 - 21:42 Der er 11 kommentarer

restarter ved gaming

hejsa.

Jeg har det problem at min ca 3 år gamle stationær computer som genstarter, når jeg spiller forskellige spil.

dens specs er
CPUIntel Core i7 4790K @ 4.00GHz
RAM 8,00GB Single-Channel DDR3 @ 799MHz
Motherboard MSI Z97 PC Mate(MS-7850) (SOCKET 0)
GraphicsHP 4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (MSI) overclock

jeg kan spille call of duty morden warfere på high med 60fps uden problem
men når jeg FX spiller rust. farming simulator. 7 days to die i omkring 5 til 20 minutter genstarter den bare, og den bliver ikke for varm og den køre fint med fps. ved ikke hvad det skyldes? :(

har hørt det kan skyldes for svag strømfogsyrning. men der ligger et 3 år gammel coolmaster 750watt i. og tænker godt det skulle kunne trække computere.

håber i vil hjælpe tak :)
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2020 - 14:53 #1
du siger, at din pc ikke bliver for varmt...og alligevel tyder det meget på varmen på enten grafik eller cpu;
det kan som sådan også "bare" skyldes støv i blæseren (eller i strømforsyningens blæser)
Min pc havde det problem, at den ikke kunne komme af med varmen, fordi jeg har stillet den op af vægen (dah), så den begyndte at crashe i sommers (hvor det var så varmt) selvom den kørte fint resten af tiden

ellers kan det være din kølepasta skal skiftes
og til sidst kan det ligesågodt være din ram som har en fejl, og det er derfor det tager længere tid før den crasher
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
08. januar 2020 - 16:27 #2
Enig med #1.

En computer der pludselig lukker eller genstarter, kan skyldes mange ting.

Det sjoveste eksempel jeg har været ude for, var en far til en søn på 2 år. Sønnen synes den lysende powerknap på PC'en var spændende.

Faren havde ikke opdaget, at hans søn havde startet en interesse for computere i en tidlig alder.
Avatar billede nicklas k Novice
08. januar 2020 - 17:21 #3
Jeg har for 7 dage siden pustet min computer ren. Så tænker ikke det er støv der er problemet.
Men jeg kan bare kke forstå hvorfor den skal kunne trække call of duty på high. Uden at genstarte.
Men vis jeg sætter et spil på som den gerne skulle kunne trække uden problemer, 7days to die  i dette tilfælde genstarter den??? :/
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2020 - 08:06 #4
er der også andre spil den ikke kan håndtere?
Hvor højt belaster de 2 spil ram i forhold til hinanden?
Hvad med sidefilen? - Harddisk (kan sjovt nok også have nogen fejl)
Logfiler? (rød krydser der i skal som regel adresseres)

det er ikke ret meget at gå efter at din pc genstarter efter 20 minutter i et spil...
Har du prøvet at afinstallere spillet for så at installere den igen?
Opdateret pc?
Drivere?
har du pustet ind i din strømforsyning? (de har en blæser bag på, og ned i pcen - og hvis du bare puster ind i pcen, kan støvet jo trække ind psuen)
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
09. januar 2020 - 10:56 #5
Prøv at reparere evt ødelagte windowsfiler.
Det kunne sagtens være derfor du får pludselige genstarter.

Åbn kommandoprompt/powershell som administrator og indtast kommandoen...

sfc /scannow

Din pc bliver skannet (tager lidt tid).
Hvis der er fejl i systemfilerne, så bliver de udbedret undervejs.

Genstart PC'en efter handlingen er udført.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
10. januar 2020 - 15:43 #6
Nicklas k: Har du fået løst problemet?

Er lidt nysgerrig efter at få at vide hvad der var galt.
Avatar billede nicklas k Novice
10. januar 2020 - 16:55 #7
har åbnet min psu og rentgjordt den. og mine blæsere er 95 procent rene for støv.
1 har opdatere windows update
2 mine drev står til at være den nyeste update inde på administrator
3 mit grafikkort står til at skulle være den nyeste update inde på administrator
4 har prøvet kommandoprompt/powershell "sfc/scannow" der stod bare det var som det skulle.

men da jeg var inde i min logbog stod der under "KRITISK" og "FEJL"
"Kernel power 41 63"
så det er jeg inde og tjekke op på nu.
Avatar billede nicklas k Novice
10. januar 2020 - 23:49 #8
ved ikke om det bios der er problemet?  kan se den opdatering jeg køre med nu er fra 2014 ? og den nyeste er fra 2016. men vil det kunne gøre nogen forskel?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
11. januar 2020 - 23:36 #9
Har gransket nettet.

Du er bestemt ikke alene om problemet.
Men der er ikke rigtigt nogle løsninger.

Fejl 41 indikerer hardwarefejl.

Fandt derudover også dette svar...

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/event-41-kernel-power-can-it-be-caused-by-a-game/01b3fd42-51a7-4329-bde5-b9e05889bf10
Avatar billede nicklas k Novice
12. januar 2020 - 16:11 #10
så det du siger er at det ikke er bios der er problemet. og jeg ikke kan gøre noget for at dette hardwareproblem forsvinder??

men jeg kan se på det link du sendte at under kommentar er der en der skriver det er hans psu der er problemet.?
og er med på at vis ens psu er for lille genstarter den fordi den ikke kan trække det.
men min psu er 750 watt men kan den være blevet for gammel ? og er det normalt ens psu begynder at fejle efter 3 år?

OOG så har jeg tænkt på om det måske er steam der er problemet? for nu har jeg kun lige installeret 2 steam spil der fra. men den går ud efter nogen minutter ved begge spil. men spiller jeg call of duty som køre over battle.net er der ingen problem?
ved ikke om det kunne være en grund ? :/
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
12. januar 2020 - 16:33 #11
Forstår din frustration.
PSU'en kunne sagtens være problemet.
Der er ingen garanti for at hardware ikke fejler hurtigt.

Harddisken kunne også være problemet.
Hvis der ikke kan skrives til den, går Windows ned.
Dog oftest med en BSOD. (Blue Screen of Death)

Tvivler på BIOS er årsagen. Især pga. af at din PC har fungeret.

Hvis du har mulighed for at låne en PSU af en ven, så gør det og tjek om det gør nogen forskel.

Vender tilbage hvis jeg falder over noget banebrydende nyt.