Avatar billede Gamle Praktikant
08. december 2019 - 11:40 Der er 10 kommentarer

Download hastighed, hvorfor forskel på mine enheder?

Setup:
Udbyder er Hiper, med 1000 mbit
Google Mesh, 5 enheder, der alle har max forbindelse ifølge google app’en.
Google appen (på iOS) siger der er ca 600 mbps download fra internettet.

Speedtest på iOS siger den måler knap 200 mbps på en iPad.
Men speedtest på Windows 10 pc’er siger at den måler ca. 50 mbps download.
Det samme hvis jeg tilslutter pc’en til en Google enhed med et kabel!

Hvoff’?
Avatar billede ebea Ekspert
08. december 2019 - 12:42 #1
Der kan være mange svar (og forklaringer) på at det er sådan!
Der kan være dit trådløse netkort i PC'en, som måske er af en ældre dato. Der kan være selve dit setup af dine Mesh enheder (individuelle placeringer).
Jeg har selv Google Mesh setup, med 6 enheder, og har lavet utallige test med placeringer af enheder, og blot en ½ meters flytning af en enhed, kan betyde en meget stor forskel i hastighed.
Men der er jo også det fakta, at netop Google mesh, ikke er det hurtigste system, så snart at afstanden øges en smule. Der dumper Google Mesh helt igennem på hastighed, hvilket mange test også viser.

Jeg vedlægger blot én af mange test, som viser dette.
https://www.trustedreviews.com/reviews/google-wifi-performance-verdict

Så mit første råd er, at prøve at omplacere dine enheder, i forhold til din PC, og hele tiden lave test, når du flytter en enhed.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2019 - 13:17 #2
På eget ansvar:
windows: prøv at slå alle online småprogrammer (inkl onedrive) fra, luk viruskontrol og firewall, genstart, og test hastighed - og slå alt til igen.
ios har sit eget sikkerhedssystem og hver app (inkl hastighedsmåling) kører i eget rum uden at blive generet af, hvad der ellers er installeret.
Og så bør du bruge samme app på alle enheder, da de nok er skrevet til at teste via samme server, og med stort set ens kode.
Avatar billede Gamle Praktikant
08. december 2019 - 13:53 #3
@ ebea

Mange tak for dit venlige svar + linket.

Jeg har samme erfaringer som dig med at flytte rundt på mesh-enhederne. Men jeg mener ikke, at mit problem kan ligge i placeringen af disse enheder.

Dette fordi jeg har testet iPad hastigheden, hvor iPad'en har ligget lige ved siden af pc'en (i forhold til mesh-enheden). Ipad'en måler knap 200 mbps.. Pc'en ca 50-60 mbps. Afstanden til mesh-enheden er ca 1 meter. Derudover har jeg prøvet at forbinde pc'en med mesh enheden med et kabel. Det gør ingen forskel.

Dit andet forslag, at netkortet i pc'en er for gammelt, har jeg faktisk også selv tænkt på. Min laptop er købt i 2014, så kunne godt forklare problemet.

Derfor har jeg nu testet med en lånt (lidt) nyere laptop = Lenovo ThinkPad X220i - Intel i3 2310M 2,1GHz.
Den har dette wifi-udstyr:

Trådløs protokol - 802.11 b/g/n, Bluetooth 3,0
Trådløs controller - Intel Centrino Wireless-N 1000
Wired Protocol - Gigabit Ethernet-

Den måler samme resultat som min egen laptop.

mvh Gamle
Avatar billede ebea Ekspert
08. december 2019 - 14:18 #4
#3  -  Har du også tjekket, hvilket frekvensbånd du kører på (2,4 eller 5Ghz), og så lavet testen ud fra dette. Prøv at teste/sætte til 2,4Ghz, hvis ikke du allerede kører den hastighed; kan ændres i Router/Modem opsætning, for den pågældende enhed.
Google Mesh enhederne, forsøger hele tiden at vælge frekvensbånd, efter hvad enheden mener er det optimale, selvom det i virkeligheden ikke er sådan. Og der kan f.eks. din iPad køre 5Ghz, mens din PC kun får tildelt 2,4 Ghz båndet.
Avatar billede Gamle Praktikant
08. december 2019 - 14:29 #5
@ claes57

Mange tak for dit venlige svar.

Det lyder meget interessant.

Især dit Point om iOS' måde at håndtere apps. Det kunne sagtens være forklaringen.
Jeg har lige testet min iPhone. Den viser 130 mbps.

Jeg vil prøve dit råd med Windows pc'en, men kan ikke nå det i dag.

Jeg BRUGER den samme app til at måle. Nemlig Speedtest app'en.

Mange tak, og jeg prøver dit forslag om måling af pc'en.

mvh Gamle
Avatar billede Gamle Praktikant
08. december 2019 - 14:42 #6
@ ebea #4

Tak for dit venlige svar.

Nej, det har jeg ikke.
Jeg kører med default opsætningen af Google Mesh enhederne, der - som du skriver - veksler mellem de to bånd, som de har lyst til.

Hmmm..
Men mener du, at jeg skal prøve at ændre denne setting på pc'en's (netkort) eller i Mesh' -udstyret?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2019 - 15:07 #7
din pc og den lånte kører op til .n hastighed, mens ios-enheder typisk kan .ac, som er nyere og væsentlig hurtigere. Så hvis du kan skifte wifi-kort til et, der kan .ac (og kører 5GHz) så vil det løfte hastigheden noget.
Avatar billede ebea Ekspert
08. december 2019 - 15:10 #8
#6  -  ...Hmmm…  -  Nej, inde i Router/Modem opsætningen. Der kan du se, hvilken frekvens du kører (kan du også se på din iPhone/iPad under WiFI, og så vælge alle tilgængelige netværk), hvor du kan se både 2,4 og 5 G båndene. Og så prøv at vælge 2,4, eller 5, i forhold til hvad du kører aktuelt.
Avatar billede Mikael Ekspert
08. december 2019 - 15:43 #9
Og så er der også denne vedr. Win 10..

Microsoft har en dårlig vane med, at smide diverse drivere ud sammen med deres update.. Visse er direkte forkerte/for gamle ifht. de nyeste fra producenten selv.
Avatar billede Gamle Praktikant
13. december 2019 - 18:55 #10
@  Claes57

Har prøvet dit forslag, men det ændrede desværre ikke noget.