04. november 2019 - 16:59 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

onedrive som netværksdrev

god aften hvordan for jeg office 365 OneDrive som et netværksdrev på pcen :)
Avatar billede Peter Forsker
04. november 2019 - 17:04 #1
04. november 2019 - 18:12 #3
den dur ikke :( jeg kan ikke logge ind på den :(
Avatar billede Peter Forsker
04. november 2019 - 18:31 #4
kan du ikke logge ind på dit Onedrive ?
04. november 2019 - 19:21 #5
når jeg loger på via https://d.docs.live.net/ så kommer jeg til logind  https://ibb.co/f8PH8Ms men når jeg skriver user og password så kommer den ikke videre
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. november 2019 - 19:21 #6
Kører du windows 10? - så skal du finde OneDrive og logge på med en Microsoft konto. Tryk på startknappen, og begynd at skrive onedrive, til den dukker op på listen.

Kører du ikke Win10, skal du hente et program der sørger for synkroniseringen: https://onedrive.live.com/about/da-DK/download/

Så antager jeg i øvrigt at du med "netdrev" blot mener at du kan tilgå data direkte fra din PC. Du får ikke et selvstændigt drev, men en fast mappe, hvor i dine OneDrive filer ligger.
04. november 2019 - 19:38 #7
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. november 2019 - 19:49 #8
Mjo, hvis du absolut VIL have et selvstændigt drevbogstav, og ikke bare en mappe, ville jeg nok personligt vælge at bruge kommandoen:

subst n: %onedrive%

fra en kommandoprompt. Den føjer drevbogstavet N: til mappen c:\users\[brugernavn]\OneDrive (Eller hvilken sti OneDrive nu har).

Men at installere 3. parts software virker lidt voldsomt, med mindre der findes anden funktionalitet der også skal bruges...
04. november 2019 - 20:03 #9
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. november 2019 - 20:32 #10
Nej - jeg kender slet ikke sådanne 3. parts programmer, og kan slet ikke se hvad man skal bruge dem til.

Kan du uddybe hvad det er du ønsker, siden en fast mappe, eller et drevbogstav ikke er nok?

Vær opmærksom på at ovenstående er rettet mod Onedrive for Business og Sharepoint - IKKE den "private" onedrive... - men om den fungerer med den "private" onedrive, ved jeg selvfølgelig ikke.
04. november 2019 - 21:52 #11
jeg vil lave et onedrive som netværksdrev
så det er nemmere for elever og tilgå det :) så de selv skal gemmer filer og ikke skal synkroniser filer men gemme det de her lavet
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. november 2019 - 08:04 #12
Jeg tror desværre stadig ikke helt jeg forstår dit "Netværksdrev" - men lad mig spørge ind på en anden måde.

Du ønsker IKKE at eleverne selv kan gemme direkte på PC´ens harddisk, men gemmer direkte ude i skyen?

I stedet for alt det der fikumdik med at finde 3. parts programmer der kan løse problemet (men sikkert vil introducere mere arbejde for dig, fordi det ikke er en standardiseret løsning), så brug da den indbyggede synkroniserings klient i Windows 10. Den kan du konfigurere til kun at synkronisere de filer der arbejdes på - alt andet holdes "i skyen".

Office programmer vil da automatisk åbne dokumenter direkte på OneDrive i skyen, og ikke på PC´en - men vil dog efterlade en kopi i den lokale ondedrive mappe.
Øvrige (ikke office) filer der gemmes i den lokale OneDrive mappe, vil godt nok ligge  lokalt, men også blive synkroniseret til OneDrive.

Ved at introducere et 3. parts program, indfører du også et sikkerhedsproblem. Dels ved du ikke 100% hvem der står bag et 3. parts program, dels vil det ikke fungere som folk ellers er vant til fra alle mulige andre computere, og dermed risikerer du at folk klumrer i det, og i værste fald mister data.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. november 2019 - 15:13 #14
Det ligner til forveksling samme metode som Peter Micheelsen har linket til i #2

Jeg tænker stadig det bliver forfærdelig bøvlet at forklare elever - men begynder at kunne se idéen :-)

Jeg bruger selv http://www.netdrive.net/ til at tilknytte FTP og WebDav protokoller som netdrev - så vidt jeg ved, kan de i dag også håndtere "cloud" drev. Så det er et produkt jeg kender og kan anbefale - men de er desværre fuld betalingsløsning i dag (Det var de ikke for 2-3 år siden).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. november 2019 - 15:17 #15
...Og så kan jeg da bekræfte at det virker med et privat OneDrive og Windows 7 på den måde...
06. november 2019 - 16:18 #16
http://www.netdrive.net/download/

hvad er det man skal downloade
Avatar billede Peter Forsker
06. november 2019 - 17:03 #17
Hold dig fra beta versionerne, der er måske fejl der skal rettes først
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. november 2019 - 17:05 #18
Hvis du vil prøve NetDrive, skal du downloade den klient, der passer til det miljø du vil installere i.
Jeg har vist spurgt et par gange, uden at få svar, men antager stadig det er Windows 10 - i så fald er det den første knap på siden du skal klikke på - "Download Netdrive for Windows". Nummeret der står, er versionsnummeret af NetDrive - ikke din windows version.
06. november 2019 - 17:54 #19
vi kør windows 7 og windows 10
06. november 2019 - 18:40 #20
købt netdrive2 og nu køre det :-)