Avatar billede Yogge Seniormester
07. februar 2019 - 08:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvis formel

Hej alle

Jeg har en række produkt navne som skal "samles" i 2 grupper i samme kolonne.
En del af dem ser således ud:

Systemtarif
Transmissions nettarif
Balancetarif for forbrug
Elafgift

Jeg ønkser en formel som samler dem som IKKE hedder "Elafgift" i en gruppe som hedder "Strøm med moms" og alle der hedder "Elagfigt" skal bare hedde det samme.

Giver det mening?
Produktet står i kolonne A

Hilsen Jens
07. februar 2019 - 08:58 #1
SUMIF - SUM.HVIS
Avatar billede Yogge Seniormester
07. februar 2019 - 09:10 #2
Tak, men da jeg ikke er så stærk i lige netop de formler kan jeg ikke rigtigt selv skrive en Sim hvis formel.
Kan du uddybe?
Avatar billede kim1a Ekspert
07. februar 2019 - 09:11 #3
Syntaksen må være noget i retning af:
sum(alle) - sumif(elafgift)
Avatar billede Yogge Seniormester
07. februar 2019 - 09:21 #4
Jeg beder måske om for meget, men jeg kan simpelthen ikke se mig ud af hvordan den skal drejes. Har i et bud på hvordan den kan skrives?
Avatar billede Yogge Seniormester
07. februar 2019 - 09:26 #5
Jeg løste den med følgende:

=HVIS(A2="Elafgift";"Elafgift";"Strøm med moms")
07. februar 2019 - 09:30 #6
=SUM.HVIS(  se den hjælp du får, der er ikke så meget at tage fejl af
Avatar billede BritB Novice
07. februar 2019 - 10:37 #7
en =HVIS formel er også klart den nemmeste måde at lave en klassificering på, når du kun har 2 muligheder. Og skal der summeres på tal i en anden kolonne, så anvend =SUM.HVIS, som @smartoffice_dk nævner ovenfor.