Avatar billede SørenV Praktikant
07. december 2018 - 20:15 Der er 6 kommentarer

WiFi extender problemer

Hej IT eksperter

Nu har jeg kæmpet et par dage med en TL Link tl-wa850re model for at få den til at forstærke mit wifinetværk fra en zyxel fmg3542-d10a router (Altibox udbyder).

Jeg kan godt få den til at forstærke WiFi signalet hvis jeg giver extenderen et andet SSID navn og logge på dette WiFi.

Dette er dog ikke hvad jeg ønsker, da det skal være under samme SSID navn som Zyxel routeren. Når jeg læser manualen burde det også være mulig med denne extender.

Jeg har forsøg at følge guiden den selv kommer med og indtaste det manuel hvilket den også skriver er fuldført og WiFi indikatoren på extenderen viser ok, men den forstærker ikke.

Jeg har ligeledes forsøg med WPS forbindelse det lykkes dog ikke da den bare står at søger uden videre.

Når jeg kikker under status på TL Link extenderen står der;

Wireless connection connected

Signal recived from main router 100%

Wireless rate to main router 144 Mbps

Fuldstændige samme SSID navn, men med forskellig MAC adresser. Er det fejlen?

Håber I kan hjælpe

MVH Søren Vestergaard
Avatar billede INK Ekspert
07. december 2018 - 21:22 #1
Avatar billede SørenV Praktikant
07. december 2018 - 21:49 #2
Hej ink.

Ikke lige præcis den, men ellers fuldstændig samme guide som jeg har været igennem.

Jeg tænker lidt over problematikken kan være mine WiFi enheder (læs smartphones) ikke selv springer over på det forstærket signal min WiFi extender laver? Extenderen virker jo helt fint hvis jeg kalder SSID navnet noget andet en main routeren.

Er der nogen måde at løse dette på med denne TP Link extender eller skal jeg over i at finde en AP som kan tilsluttes et ethernet kabel (hvilket er tilgængelig), eller giver det samme problematik med at enhederne ikke selv vælger det stærkeste signal før det helt afbrydes og skal forbinde på ny?

Er en helt anden løsning mesh systemet?

MVH Søren Vestergaard
Avatar billede INK Ekspert
07. december 2018 - 21:59 #3
For at dine enheder selv springer over, skal navn, kode, sikkerhedsniveau (type) og måske også kanal være ens. Det med kanal er jeg ikke helt sikker på, men kan ikke lige checke nu.
Avatar billede INK Ekspert
07. december 2018 - 22:01 #4
Avatar billede SørenV Praktikant
08. december 2018 - 08:29 #5
Har lige testet og det er fordi enhederne ikke selv kan finde ud af at vælge det stærkeste WiFi signal. Går jeg de steder hen med dårlig modtagelse falder hastigheden til 1 Mbps og teksten viser dårlig signal. Logger af SSID navet og på igen er hastigheden nu 72 Mbps og signal styrke god/fremragende.

Så spørgsmålet må være hvordan man få enhederne til at vælge det stærkeste wifi netværk.

MVH Søren
Avatar billede INK Ekspert
08. december 2018 - 09:56 #6
#3. Kanaler skal (bør) ikke være ens, men navn, kode og sikkerhedstype skal være det.