Avatar billede wangel Juniormester
22. august 2018 - 15:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Stregkode til billetter

Jeg kender INTET til stregkoder, ved kun at de bruges når jeg køber en varer.
Vi er en lille Teaterforening som bruger billetfix til salg af billetter. Der udover lægger vi billetter til salg hos eks. Købmanden og biblioteket.
Kan man, på egen pc udprinte stregkode på billetten, så beløbet, ved skanning hos købmanden, går ind på vores konto?
Er det nødvendigt at det er unikke stregkoder, eller kan man bruge den samme til alle billetter?
Skal vi selv have en skanner ved indgangen til showet?
Mvh Charlotte
Avatar billede KHN Guru
22. august 2018 - 15:34 #1
Her: https://www.barcode-generator.de/V2/da/index.jsp kan du lave dine egne stregkoder.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2018 - 16:01 #2
stregkoden (som du kender det fra supermarket) er bare et nummer i en form som en læser nemmere kan finde hele nummeret frem - så kan der være lidt snavs på pakken, og pakken kan være rundt, og det kan stadigvæk læses (nogenlunde)
nummeret bliver så slået op i en database, hvor der står hvad det er og hvad det koster
Du skal nok nærmere kigge på noget QR-kode, som kan henvises til en hjemmeside, hvor man sikkert også kan kode en del - kræver så en QR-kode læser (kan være en telefon)
Avatar billede mort1 Ekspert
22. august 2018 - 17:50 #3
Faktisk er der stort set ingen begrænsninger, når det gælder mulighederne i stregkoder eller QR koder, begrænsningerne er i "det bagvedliggende", dvs. i den programmering der er nødvendig for at udføre "opgaven" f.eks. overførsel til jeres konto.
Hvis det er jeres konto hos den lokale købmand kan det forholdsvis nemt håndteres, sikkert af købmanden selv - så kan han, når dagen er omme, se hvor mange billetter han har solgt. men hvis det er til jeres konto i den lokale sparekasse, så tror jeg det bliver svært, og skal under alle omstændigheder over sparekassens bord, så det tror jeg i kan glemme - ikke fordi sparekassedirektøren nødvendigvis ikke synes det er en god ide, men fordi det rent sikkerhedsmæssigt er en enorm opgave.
Mit forslag er, at I tænker over, hvad I selv forlanger af sikkerhed (risiko for kopiering, eller at nogen anvender det samme program som I bruger, og f.eks." for sjov naturligvis" laver 20 eller 50 ekstra billetter. Kan I leve med den risiko, så find et gratis program (QR), og prøv det, så behøver i blot at kontrollørerne står med deres mobiltelefon og aflæser stregkoden ved indgangen.
Avatar billede wangel Juniormester
22. august 2018 - 22:21 #4
Tak Mort1
Det bragte lidt lys.
Vi bliver nok nødt til at leve med risikoen for kopiering, så med det er der vel ingen grund til stregkoder!
Avatar billede finb Ekspert
23. august 2018 - 09:07 #5
1.
Hvis du printer billetten på papir med et fortrykt, meget fint, detaljeret mønster,
vil dette fine, detaljerede mønster miste sin "finhed" på en
fotokopi, og dørmanden kan se, det er en kopi.
2.
Hvis du udstanser billetter, der er printet ovenpå et detaljeret mønster,
og gemmer arket (der nu har udstansnings-huller), kan
dørmanden holde billetten hen over hullet og se,
om mønster/klip passer.