Avatar billede taio Novice
06. april 2018 - 15:36 Der er 28 kommentarer

Disken er fuld

hej alle eksperter

Jeg sidder med en pc hvor disken er brugt 99,9% men når jeg tager egenskaber på alle mapper fylder det under 70 GB og disken er på 248GB

Hvad kan det skyldes..?

Taio
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. april 2018 - 15:40 #1
Skjulte mapper?
Avatar billede INK Ekspert
06. april 2018 - 15:45 #2
Er det en SSD?
Avatar billede taio Novice
06. april 2018 - 15:48 #3
Har tjekke skjulte mapper, der ligger ikke noget og fylder.

Hvordan tjekke jer om det er en SSD disk..?

Det er en Lenovo stationær pc med win7
Avatar billede INK Ekspert
06. april 2018 - 15:54 #4
Hvis du kan komme til egenskaber for c-drevet kunne du forsøge en diskoprydning (også i systemfiler). Tager nok lang tid med så lidt plads, men du kunne da håbe det hjalp.
Avatar billede taio Novice
06. april 2018 - 15:55 #5
Diskoprydning og diskfragmentering er forsøgt, uden held
Avatar billede posten Ekspert
06. april 2018 - 16:08 #6
du skal huske at være admin ved en disk oprydning + at der er flueben i ALLE linjer hvor der er indhold og når du først har kørt den "alm" huskl at køre den i system filer bagefter husk at lægge mærke de GB/MB der vil blivre frigjort bagefter
Avatar billede mort1 Ekspert
06. april 2018 - 16:25 #7
Jeg tror det bliver vanskeligt at køre diskoprydning med så lidt plads til rådighed, du bliver nok nødt til at fjerne noget først
Avatar billede posten Ekspert
06. april 2018 - 16:32 #8
har lige kørt en oprydning i mine egne system filer der blev frigjort 8 gb i min
"windows update oprydning"
Avatar billede Slater Ekspert
06. april 2018 - 16:32 #9
#7: Diskoprydning har ikke noget at gøre med, hvor meget plads der er tilbage på disken. Tænker du på defragmentering?
Avatar billede posten Ekspert
06. april 2018 - 16:36 #10
slater : ang defragmentering skriver han jo selv i #5 at den er kørt så det må vi så gå udfra han har plads nok til det
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. april 2018 - 16:36 #11
Og glem ikke at tömme papirkurven.
Avatar billede taio Novice
06. april 2018 - 16:46 #12
Når jeg tager egenskaber på hver mappe og ligger det sammen, er der samlet ca. 60Gb brugt disk. Maskinen er under et år gammel og bliver kun brugt som kontor maskine med office365.

Jeg har tjekket om der ligger programmer og fylder, og der ligger heller ikke noget der at kunne fjerne.

Kan det være en virus der viser at disken er fyldt, men faktisk ikke..?
Kan det være disken der er itu..?
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. april 2018 - 16:49 #13
OK, og du har ikke en masse i oneDrive?
Avatar billede taio Novice
06. april 2018 - 16:51 #14
Intet i onedrive af jeg ved
Avatar billede posten Ekspert
06. april 2018 - 16:56 #15
har du husket at køre disoprydningen 2 gange hvor den sidste bliver kørt i
"ryd op i systemfilerne" den ser du oppe til venstre for ok knappen
Avatar billede mort1 Ekspert
06. april 2018 - 17:00 #16
#9 - Jeg tænker på, at alt hvad man foretager sig på "maskineriet" kræver plads på HD, også selv om noget kun er midlertidigt. 0,1 % er i realiteten ingenting og giver efter min mening ikke plads til at diskoprydningsprogrammet kan køre.
#10 - Diskoprydning og diskfrakmentering er, som jeg læser det, ikke kørt - Taio skriver jo netop: "Diskoprydning og diskfragmentering er forsøgt, uden held"
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2018 - 22:40 #17
Enig i #15.
Der kan lægge nogle windows.old mapper i c drevet der er fredet så længe man ikke rydder op i systemfilerne.
Avatar billede taio Novice
06. april 2018 - 22:48 #18
Jeg har kørt diskoprydning 3 gange nu og slettet systemfiler. Dette gav min 300Mb fri. men det er ikke meget fri jeg har ud af 248GB altså 475MB

Kan man køre et program som tester disken for evt. fejl eller data der er skjult for systemet..?

Jeg er magtesløs, for eller skal jeg til at formatere disken og starte forfra på kunden maskine :-(
Avatar billede falster Ekspert
06. april 2018 - 23:56 #19
Prøv at slå de forskellige meddelelser fra under "System", "Beskeder og handlinger". Start eventuelt med den nederste om tip, tricks og forslag.

(De er jo lette at slå til igen, hvis det ikke virker.)
Avatar billede posten Ekspert
07. april 2018 - 01:23 #20
taio : nu skriver du at din stationær er under 1 år gammel i #12 så er der jo stadig garanti på den forslår du afl. den til rep
Avatar billede hjolsen Ekspert
07. april 2018 - 07:04 #21
ER systemgendannelse slået til , kan tage meget plads.
Hvis det er muligt så prøv at køre CCleaner på drevet . kan hjælpe med at rydde op i systemgendannelses og log filer !
Jeg slettede fornyligt over 60 GB på en kontormaskine (129GB SSD) - det var  logfiler og fejl reporter !
Et lille program som Treeseze https://www.microsoft.com/da-dk/store/p/treesize-free/9nblggh40881 kan kørt som administrator vise alle mappers størelse !
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2018 - 07:05 #22
Hvis din disk er fysisk fuld, har du ikke plads til at installere noget program.
Du er nødt til at kopiere data ud midlertidigt for at få plads. Jeg er enig med mort1 i at problemet for dig kunne være at køre div renseprocesser på grund af pladsmangel. Du skriver godt nok at der burde være plads på disken, men har du været i kontrolpanelet under mappeindstillinger (indstillinger for stifinder) og tjekke af at alle filer skal være synlige? Der kan sagtens være mapper du ikke har set. Er computeren købt med et recovery drev ligger det også og fylder. Dette må du dog ikke fjerne hvis du ikke har et andet medie at installere med.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2018 - 07:05 #23
Synes om #21 :-)
Avatar billede taio Novice
07. april 2018 - 08:22 #24
Tak til alle for jeres indspark.

Jeg brugte treesize og fandt ud af at min temp mappe var fylde med 200GB

Jeg er en glad mand nu

God weekend til alle :-)
Avatar billede posten Ekspert
07. april 2018 - 10:01 #25
ang temp husk der er 2 af dem den ene i windows og den anden ligger i brugere/dit bruger navn/app data/local/temp husk inden at slå skjulte mapper til inden du kigger
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
07. april 2018 - 10:19 #26
Hvis du aldrig har tømt denne mappe:
C:\Windows\SofwareDistribution\Download
kan der være et par ekstra GB at slette. Det er efterladenskaber fra diverse opdateringer.
Avatar billede mort1 Ekspert
07. april 2018 - 11:49 #27
Synes hjolsen #21 fortjener kredit, var det ikke løsningen
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2018 - 21:11 #28
#27 Enig!