Avatar billede ErikHg Ekspert
13. december 2017 - 11:56 Der er 4 kommentarer og
12 løsninger

For langt tid fra tryk på start, til Windows loget kommer frem

På min hjemmebyggede computer med Windows 7 Ultimate 64-bit er der i de senere dage opstået et lille, men irriterende problem, nemlig at der går alt for lang tid, fra tryk på startknappen og til den sorte skærm med Windows logoet viser sig. Når først dette logo kommer frem og til den lyseblå velkomstskærm kommer frem og til skrivebord viser sig, er alt ok. Ligeledes hopper den på nettet efter få sekunder.
Hvis jeg efter start trykker på knappen på det ene DVD-drev (drev F) kommer bippet og maskinen starter. Mens den står og arbejder fra tryk på startknappen blikker den lille lysdiode på drevet. Lysdioden på det andet DVD-drev (drev E) blinker ikke, og maskinen starter ikke hurtigere ved tryk på knappen til åbning af skuffen på E-drevet. Jeg har prøvet at koble F-drevet fra og så starter maskinen meget hurtigere.
Jeg håber at nogen her på eksperten kan hjælpe mig med at løse problemet.

Data på motherboard:
Tillverkare    ASRock
Modell    X99X Killer (CPUSocket)
Chipset Leverantör    Intel
Chipset Modell    Haswell-E
Chipset Version    02
Soutbridge Leverantör    Intel
Southbridge Modell    X99
Southbridge Revision    05

CPU:

Namn    Intel Xeon E5 1630 v3
Kodnamn    Haswell-E/EP
Paket    Socket 2011 LGA
Teknologi    22nm
Specifikation    Intel Xeon CPU E5-1630 v3 @ 3.70GHz
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. december 2017 - 12:38 #1
Prøv om du i msconfig under start kan Deaktivere noget tungt under opstart jeg har kun disse aktiv
https://ibb.co/nO3sN6
Avatar billede jalved Ekspert
13. december 2017 - 13:02 #2
Forslaget er ikke så elegant. Men hvis det kun har været der de seneste dage, kan en gendannelse måske løse det?

Ellers måske en CCleaner (Registry cleaner)? Det har i al fald hjulpet på opstarten på min PC nogle gange.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. december 2017 - 13:50 #3
Jeg har kørt CCleaner og Privazer, men desværre uden held. Disse to programmer kører for øvrigt jeg meget ofte, netop for at undgå alt for meget der kan hindre computeren i at blive sløv.
Det der undrer mig er, at når jeg trykker på knappen til E-drevet, så kommer det lille bip, og Windows logoet kommer frem på skærmen. Står skuffen åben på drev E, så kommer Windows logo op på skærmen efter ganske få sekunder, så jeg tror ikke at der er "noget tungt" som poko1 nævner i #1, under opstarten. Men mystisk det er det.
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. december 2017 - 13:55 #4
#2 Hvad mener du med at forslaget ikke er elegant?
Jeg starter op på 25 Sec.
Desuden er det et forslag der anbefales fra over alt, og en Pc. kører så hurtig i Dag at det ikke mere er nødvendig at starte alle programmer.
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. december 2017 - 14:00 #5
Har du den rigtige rækkefølge sat under BIOS i opstart så den ikke først søger under anden opstart og ikke Drev C: ?
Avatar billede jalved Ekspert
13. december 2017 - 14:00 #6
Hej poko1. Det var en indledende forbeholdende kommentar til mit eget forslag :-).

Med en gendannelse synes jeg lidt, at man skyder på det hele - det ville jo være mere elegant at kunne fortælle Erik, hvilket flueben han skulle hakke af for at løse sit problem.
Avatar billede jalved Ekspert
13. december 2017 - 14:03 #7
#3 Jeg tænkte nok også, du allerede havde prøvet med en CCleaner... Computere har deres egen dagsorden nogle gange.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
13. december 2017 - 14:07 #8
Hej ErikHg!

Det kunne godt lyde som en konflikt når drevene skal tildeles IRQ under opstart. Prøv evt. at afinstallere driveren til DVD drevet i enhedshåndteringen og lad Windows finde drevet igen ved næste genstart.

Sådan gør du:

Åbn kontrolpanel
Vælg System
Klik på Enhedshåndtering øverst i venstre kolonne.
Find dit DVD drev under DVD/CD-rom drev
Dobbeltklik på drevet og vælg fanen Driver.
Klik på Fjern

Genstart din pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2017 - 17:14 #9
Enig i #5.
Boot skal ikke ved normalt brug først tjekke om der er en dvd eller usb samt evt et netværk den skal boote på, før den skal finde harddisken.
Boot harddisk bør/skal være 1 prioritet.
Vil man have andre ting til at boote kan man i langt de fleste tilfælde få det ved at trykke F12 med det samme under opstart.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. december 2017 - 17:31 #10
#5
C-drev er sat som det første medie computer booter fra.
Derefter kommer DVD-drev E, men det er når F-drevet er koblet til og skuffen er lukket (har prøve at koble dette fra) at problemet viser sig. Når skuffen er åben starter computeren meget hurtigere.
Jeg vil prøve det som Blød Trafikant foreslår i #8.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2017 - 17:42 #11
Står F drev som en del af boot rækkefølgen? Kan du ikke slette den helt derinde hvis du ikke har behov for boot fra denne enhed?

Er du sikker på at dette drev ikke er defekt?

Min nabo have problem med langsom boot fra sin pc. Her viste det sig at harddisk 2 (D drev) havde sektorer der var dårlige, så den fejlede den test der gennemføres når pc startes.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2017 - 17:43 #12
erik hg har fat i noget.

men da detr sker før win we bootet, er det mere sandsynligt at dvd drvet er slut, og ved bios check bruger det en masse tid.

prøv at koble det fra ved at hive ledningen ud, og start uden det drev

dc/dvd drev holder 2-4 år så begynder de at få læseproblemer osv.
de koster jo kun 200 kr, og er lavet i kina.

det gør man med vilje. mange firmaer gør det. apple gør det med iphone.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2017 - 17:44 #13
Er bundkort så gammelt så  begge dvd drev kører på ide kabler?
Kører de på samme kabel?
Er det ene master og det andet slave hvis de gør?
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. december 2017 - 19:16 #14
£13 Nej bundkortet er fra juli 2016, købt sammen med Intel Xeon E5 - 2011-3 sokkel, så IDE-kabler er der ikke tale om. C-drevet  er et Samsung 850 EVO 500 GB, D-drevet er også et Samsung 850 EVO 500 GB, E-drevet (CD/DVD/BD-brænder er et LG  HL-DT-ST BD-RE  BH16NS55 ATA og F-drevet er et PIONEER BD-RW  BDR-209D SCSI. Det er F-drevet der måske er synderen, i hvert fald er problemet væk når dette drev er koblet fra (kablerne er fjernet)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2017 - 19:26 #15
#14
Ok :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. december 2017 - 21:01 #16
Jeg takker for alle svar.
Det tyder på at sagen er løst. Jeg har prøvet nogle af de gåde råd der er kommet ind. Der er ikke nogen entydigt svar, men det ser ud til at problemet er løst, derfor bliver alle indlæg markeret som løsninger:-) Undtagen mine egne indlæg ;-)