Avatar billede kingoman Mester
05. november 2017 - 14:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Formater computer

Kan simpelthen ikke formatere min pc, kan ikke finde de gængse patrioner (mener jeg det hedder) og overskrive disse.
Har pt windows 10, men en masse lort på (garanteret også malware, virus etc etc), derfor jeg gerne vil have formateret.

Har 2 forskellige windows 8 og 10, dog på en harddisk. Når jeg går i bios kan jeg ikke finde noget, heller ikke under boot, hvor jeg kan få den til at boot fra USB under opstart.
- Jeg har så prøvet at installere windows 10 som var det en almindelige software fil, men der bevarer den alle personlige filer og indstillinger, og jeg vil have den fuldstændig installeret forfra.

Nogen der har nogle ideer til hvordan jeg kommer videre?
Avatar billede INK Ekspert
05. november 2017 - 14:15 #1
På denne side kan du finde anvisning på hvordan du forbereder en USB nøgle for installation af Windows 10.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

I BIOS kan du almindeligvis sætte rækkefølgen af bootenheder, men på mange bærbare skal du blot trykke F12 under opstart, så får du en bootmenu, hvor du vælger USB stikket
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2017 - 14:15 #2
Har du prøvet F12 under boot?
Avatar billede kingoman Mester
05. november 2017 - 14:48 #3
Jeg trykker F2 for at komme ind i Bios, og under dette sker der intet ved at trykke F12.

Under boot står der
Boot configuration
Fast boot                                  [Enabled]
Launch CSM                            [Disabled]

Boot Option priorities
Boot Option #1                        [Windows Boot Manage.....]

Add new boot option
Delete boot option

Det skal siges at uanset hvad jeg gør herunde, så kan jeg ikke få noget frem hvor jeg kan bruge mit USB.
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. november 2017 - 14:50 #4
Har du overvejet under indstillinger opdatering og sikkerhed at vælge fanen genoprettelse at vælge nulstil at lave en ren installation?
Avatar billede kingoman Mester
05. november 2017 - 14:56 #5
Har overvejet poko1, men på den måde får jeg vel ikke slettet alt og geninstalleret, er det ikke ''blot'' tilbage til et tidligere stadie?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2017 - 15:01 #6
Du kan her se hvilke muligheder der er under nulstil pc:
https://support.microsoft.com/da-dk/help/12415/windows-10-recovery-options
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2017 - 15:02 #7
"Jeg har så prøvet at installere windows 10 som var det en almindelige software fil, men der bevarer den alle personlige filer og indstillinger,"

Det skyldes, at du ikke har markeret "Gem intet"
Hvis du har lavet en installations USB, som linket i #1, kan du få en helt ren Windows 10. Og hvis du har flere partitioner du vil af med, kan du, i windows, bare højreklikke på dem og vælge "Formater"
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2017 - 15:09 #8
Ps. du kan også formatere fra Kontrolpanet / System og sikkerhed for neden.
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. november 2017 - 15:22 #9
Vælg denne mulighed og du har en jomfruelig Computer.
https://ibb.co/jtWXSb
Avatar billede kingoman Mester
07. november 2017 - 06:48 #10
Tak for jeres forslag, jeg gjorde som poko1 nævnte :) Kunne desværre ikke se noget med mine partitioner, men håber jeg fik slettet alt under fuld rens.

Tak for jeres hjælp og indsats, den er værdsat.