Avatar billede crashtester Praktikant
04. november 2017 - 11:01 Der er 4 kommentarer

Kan ikke se alle data på SSD'en

Sidder med en 250GB (223 GB reelt) SSD hvor der er installeret Windows 7.
Med "egenskaber" på hver enkelt mappe (sat til at vise skjulte) kan jeg tælle mig frem til ca. 59 GB forbrugt, men "egenskaber" for hele C: viser, at der er forbrugt 210 GB.
I går slettede jeg nogle gamle ebooks m.m. og havde over 70 GB fri. Troede fejlagtigt, at det var en god ide at defragmentere, da drevet var 78% fragmenteret, men det har jeg efterfølgende læst, at man fraråder - nu er det gjort og jeg kom ned på 64% fragmentering.
MEN...!! Nu er der så igen kun ca. 13-14 GB fri.
Nogle der kender/forstår problemet? Og kan forklare mig det? Evt. komme med en løsning?

Mvh. Crashtester
Avatar billede claes57 Ekspert
04. november 2017 - 11:30 #1
prøv at deaktivere systemgendannelsespunkter - genstart, og aktiver dem igen og lav et gendannelsespunkt.
Man kan sætte et maks-forbrug på gendannelsespunkter - 5% er rigeligt på 250gb disk
Avatar billede INK Ekspert
04. november 2017 - 11:55 #2
Slettefunktionen virker anderledes på en SSD. Du kan læse mere herom på nettet.
Hvis det er en Samsung SSD, bør du anvende deres program Samsung Magician, der dels kan reservere (Overprovisionering) ca. 10%, hvilket forlænger levetiden, dels kan køre TRIM.
Jeg ved ikke om Windows7 har automatisk TRIM??
Avatar billede INK Ekspert
04. november 2017 - 11:58 #3
I dette link kan du se hvordan man checket for om TRIM kører under Windows7. Det burde det, hvis du har installeret Windows 7 direkte. Ved kloning fra gammel disk kunne jeg være i tvivl om det sker.
https://www.howtogeek.com/257196/how-to-check-if-trim-is-enabled-for-your-ssd-and-enable-it-if-it-isnt/
Avatar billede crashtester Praktikant
04. november 2017 - 16:18 #4
Har checket TRIM - kører...
Har deaktiveret Gendannelse, men den er sat til 2%, så der var ikke meget at hente.
Det er en Toshiba Q300, så jeg har hentet noget Utility-program til den, men jeg synes ikke rigtigt, at jeg kan gøre noget med den. Jeg kan scanne den, men der kommer ingen muligheder ved optimering m.m.

Under opstart af Windows kommer der en valgmulighed om at vælge:

Windows 7
Windows 7 Home Premium (genoprettet)

så nu er jeg lidt i tvivl, om der ligger 2 installationer, og hvordan jeg fjerner den ene. Husker, at der var lidt bøvl, da vi skulle have den installeret/klonet, men det er først i den senere tid, at den er begyndt at advare om næsten fuld disk.