Avatar billede erlandsen Seniormester
01. november 2017 - 16:52 Der er 12 kommentarer

deling af filer inden for subdomæne - windows firewall sikkerhedspolitik

jeg har lidt problemer med fildeling inden for subdomænet efter at have opgraderet til win10.

i den forbindelse har jeg flg. sp.

1) hvad er forskellen på at en computer er tilsluttet netværk via Ethernet Netværk og Ethernet Homebox?

2) hvordan giver man en bruger inden for subdomænet adgang igennem windows firewall til at dele en fil/mappe?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. november 2017 - 18:36 #1
Avatar billede erlandsen Seniormester
01. november 2017 - 19:50 #2
det har jeg forsøgt at få til at fungere det sidste halve års tid - siden vi opgraderede til windows 10 - men der er hele tiden et eller andet problem - så jeg er kommet så langt til at jeg vil finde en der kan hjælpe mod betaling.

vi er hjemmehørende i Odsherred - og vil gerne have fat i evt. interesserede...
Avatar billede erlandsen Seniormester
01. november 2017 - 19:59 #3
f.eks.
a) Hvad har Arbejdsgruppe af rolle ift. hjemmegruppe?
b) Hvordan nedlægger man en hjemmegruppe - hvis den er oprettet fra en PC er reinstalleret?
c) Hvad forskel er der ved at pc'en tilhører et domæne?
d) Hvordan sørger man for at alle kan redigere samtidigt i en Access database

-alt dette fungerede for os tidligere - men ikke mere...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. november 2017 - 20:23 #4
a) Arbejdgrupper er blevet "moderniseret" til Hjemmegrupper.
b) Når du tilslutter en PC til en nyoprettet Hjemmegruppe, er der hul igennem uanset tidligere tilhørsforhold.
c) At den er tilmeldt et domæne i et Active Directory (altså en server, der administrerer adgange m.v.)
d) Det kan man ikke. Den eneste måde, en database kan tilgås af flere samtidigt, er via en SQL-server.
Avatar billede erlandsen Seniormester
02. november 2017 - 00:08 #5
Tak CRKrogh!
jeg er dog ikke enig med dig ifm. dit svar til d) da jeg får det til at fungere (havde glemt at give skrive rettigheder).

jeg har dog en bruger der får en logonfejl: Brugeren har ikke fået lov til at anvende den ønskede logontype på denne computer?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. november 2017 - 06:59 #6
Det er til dels rigtigt, idet du kan opdele databasen - det er bare sjældent jeg ser det anvendt, da funktionerne så reelt håndteres langt bedre via en SQL-server.

Du kan se lidt om mekanikken i det her:
https://support.office.com/da-dk/article/M%C3%A5der-at-dele-en-Access-skrivebordsdatabase-p%C3%A5-03822632-da43-4d8f-ba2a-68da245a0446

Med det sagt, så er Access mildest talt ikke særlig god til at håndtere samtidighed og låsning!
Avatar billede erlandsen Seniormester
03. november 2017 - 19:54 #7
tak for svarerne! Nu har jeg fundet frem til at det er windows firewall der har været problemet - så jeg rejser det i rette kategori.
Avatar billede erlandsen Seniormester
03. november 2017 - 21:08 #8
-nå, det var alligevel ikke så nemt.
efter at have fået sat hjemmegruppen op, tilmeldt alle, indstillet deling, og fået det til at virke, så de alle kunne gå ind i den samme access fil - dog ved at have slået firewallen fra - så kan de pludselig ikke se hinanden mere???
Avatar billede erlandsen Seniormester
04. november 2017 - 21:56 #9
-nu fungerer det så igen - uden jeg kan forklare hvorfor.

Jeg mangler nu kun at slå firewallen til igen - så jeg skal derfor høre om hvad der skal gøres for at de andre kan få adgang til filen igennem firewallen?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. november 2017 - 00:07 #10
Access er almindelig SMB, altså TCP 135 og TCP 445.
Avatar billede erlandsen Seniormester
10. november 2017 - 21:18 #11
CRKrogh - jeg ved ikke hvad SMB står for - så jeg er ikke helt med på hvad du mener?

Når jeg går ind i Egenskaber for Windows Firewall og tillader Indgående Forbindelser under Privat Profil, er der stadig ikke hul igennem.

Under Indgående regler er der en række regler der ikke er aktiveret - men jeg kan ikke finde ud af, hvilken der stadig blokerer for at få adgang til mappen med MS Access filen?
Avatar billede erlandsen Seniormester
10. november 2017 - 22:03 #12
Så lykkedes det mig at få fjernet blokeringen af TCP 445 og umiddelbart ser det nu ud til at der er hul igennem når jeg slår windows firewall.

Belært af erfaring vil jeg dog lige se tiden an de næste par dage - før jeg jubler over at have fundet løsningen...