Avatar billede Kentoi Seniormester
01. november 2017 - 16:01 Der er 5 kommentarer

Unattended windows 7 installation med drivers

Jeg har brug for noget hjælp. Jeg har en dell pc, hvor der følger en Windows 7 dvd med til brug, hvis jeg skulle reinstallere min pc. Den installation DVD er der nogle spørgsmål undervejs som jeg gerne vil kunne besvare uden at jeg behøver at skulle babysitter min installation. Jeg har prøvet at køre installationen igennem. Jeg bliver ikke spurgt, på noget tidspunkt, om produktnøglen. Det færdig resultalt er windows er registreret lovligt og jeg kan se i min system at der er et Dell logo. Det der dog driller mig er at ikke alle drivere til mit system er blevet installeret. Der er flere enheder der ikke mangler en driver.  Hvordan er det muligt at lave sådan en installation at mine drivere kunne blive installeret fra et andet medie (NAS) samtidig med at den skipper de spørgsmål undervejs?
Venligst
Kentoi
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2017 - 17:11 #1
Har ikke hørt om at en nas kan kommunikere med en installation undervejs
Selv har jeg i mange år efterhånden brugt imagefiler i stedet for at starte helt forfra hver gang.
Lige pt. er det Aomei Backupper free jeg bruger til dette.
Mit c drev er bevist ikke særlig stort (ca.80 GB), og alle mine private filer ligger ikke på c drevet.
Kun programmer der jævnligt opdateres (som antivirus + div renseprogrammer til pc samt office pakken og printer opsæt) ligger på c.
Alt andet ligger på andre drev på computeren og på private filer tager jeg backup selvstændigt ved siden af.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2017 - 17:14 #2
Systembackup laver jeg så jævnligt, og har 2-3 stykker jeg kan rulle tilbage på hvor det ældste slettes hver gang. Det tager en smule plads ja, men det er meget hurtigt. Tager max en halv time at rulle tilbage :-)
Avatar billede Kentoi Seniormester
02. november 2017 - 10:21 #3
Det vil kunne lad sig gøre at hente drivere fra en NAS, hvis du burger PXE til netværksinstallation.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. november 2017 - 14:37 #4
Du skal:

1. Have samlet og "udpakket" de drivere du mangler (du skal have de udpakkede drivere med INF filerne... - ikke en EXE fil).
2. Kopiere WIM imaget fra DVD installations mediet over på din harddisk, for at modificere det.
3. Injecter driverne i WIM imaget ved at følge guiden på https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture/desktop/add-and-remove-drivers-to-an-offline-windows-image
4. Lav et nyt DVD image - magen til det gamle, men med det ny WIM image.

Så vil det virke.

Der findes flere andre måder, men ovenstående er det der vil virke bedst.

Drivere på en NAS vil ikke virke - ej heller ved PXE boot, da PXE boot egentlig bare starter et installations medie (eller andet bootbar OS).
Avatar billede Kentoi Seniormester
03. november 2017 - 12:07 #5
Ok. Jeg giver det et forsøg. Jeg vil vende tilbage med mine oplysninger.