Avatar billede Uvanga Ekspert
27. oktober 2017 - 08:29 Der er 16 kommentarer og
6 løsninger

Opstart af PC svinger meget i tid

Når jeg starter min 3,5 år gamle ASUS bærbar PC med win10, svinger boot tid ret meget. Fra  ca. 120 sek. til 340 sek. Det virker ret tilfældig hvornår det er det ene eller det andet. I alle tilfælde er der tale om start om morgenen, PC er helt slukket om natten. Nogen der har et bud på disse svingende opstartstider?
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2017 - 09:17 #1
rens computeren, og registreringsdatabasen med Ccleaner.
https://www.piriform.com/ccleaner/download

gennemgå din startup liste af programmer, og rens ud.
Avatar billede INK Ekspert
27. oktober 2017 - 11:50 #2
Meget enig med #1 sidwave.

Du kunne også overveje at foretage en ren ny installation af seneste Windows 10 udgave.
Det kræver selvfølgelig sikkerhedskopi af alle filer m.v. og geninstallation af programmer (licensnøgler).
Men det giver en meget hurtig maskine.
Hvis du så spenderer en SSD inden, så vil en kun 3,5 år gammel maskine føles som ny.
Avatar billede 450025 Ekspert
27. oktober 2017 - 12:34 #3
Ink dette likte jeg tenk om jeg kunne gjøre det med Kjerringa, mulig jeg er for gammal
og vil angre etterpå, Ren instalasjon av Win10 han får jo ny data da, putter han inn SSD også da kjøre han fint i 5 år til. Men tros det ikke glem CCleaner.
Arne
Avatar billede jalved Ekspert
27. oktober 2017 - 13:03 #4
Enig med både #1, #2 og #3.

Især CCleaner og en rensning af registreringsdatabasen vil sikkert give bonus, hvis du ikke har haft ryddet op på den før.

Men jeg tænker, det måske også kan skyldes - af og til - at der har ligget en opdatering til fx Windows, der først under opstarten er ved at blive færdiginstalleret?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2017 - 13:08 #5
Hvis tiden er meget lang kan det jo være at computeren skal konfigurere opdateringer som der blev installeret ned ved sidste lukning. Men det bør kun ske ca en gang om måneden.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2017 - 13:17 #6
Åh så nu at jalved også havde skrevet det med opdateringer :-)
Avatar billede 450025 Ekspert
27. oktober 2017 - 13:59 #7
Takk jalved.

#2 Jeg vender tilbake til dette Ink skriv Ren oppstart, få alt helt nytt start på ny frisk det er eneste rette, CCleaner er ok men ikke nok?,

Men dette med oppdateringer som er nevnt her tror jeg er meget viktig, der skrives masse om dette fra folk at Win10 er noe Dri---- på Norsk? Vvi sluntre unna med dette, ordet er vedlikehold av computer, Win10 er ikke nytt lengre nå, vet der har vert masse Bøvel på Dansk også, skriv jeg rett nå?

Hvorfor har ikke jeg problemer da? Fordi.

Helt fra første stund har jeg hatt tro på at dette er fremtiden, jeg er nøye, bruker data masse hver dag, Microsoft er ikke dårlig, men i stedet for å klage hele tiden så pass oppdateringer er mitt råd.

Og jeg snur flisa og seier vi som Brukere har også selv et ansvar, der et stykke igjen for Microsoft dette vet vi alle, jeg forteller bare gi dem lidt tid, så får vi et fantastikisk It- program. Klare vi det så viser vi Ryggen til Mac, jeg er bare Forsker men har tro på det jeg gjør.

Arne
Avatar billede Uvanga Ekspert
27. oktober 2017 - 16:39 #8
Tak for input. Jeg prøver forslagene, og vender tilbage med resultat.
Avatar billede 450025 Ekspert
27. oktober 2017 - 17:07 #9
Dette setter vi stor pris på alle sammen, det slik det skal være på et oppgående forum som dette.
Takk Uvanga.    Arne.
Avatar billede Uvanga Ekspert
28. oktober 2017 - 09:23 #10
Så har jeg udført Ccleaner + privaZer. Opstartstiden har nu stabiliseret sig på ca. 230 sekunder, så det bliver nok ikke meget bedre. Men min fornemmelse er at når PC er startet, er selve det at bruge PC blevet hurtigere. Programmer og filer åbner  faktisk med det samme. Tidligere skulle PC lige "tænke" lidt inden f.eks. gemte dokumenter åbnede.
Avatar billede INK Ekspert
28. oktober 2017 - 09:39 #11
Jeg synes 230 sek lyder af meget. Gider du oplyse processortype og mængden af ram (bare for sammenligning med andre maskiner).
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2017 - 09:46 #12
Enig i 11
230 sekunder er for lang tid (tæt på 4 min).
Min stationære her lukker op på ca 30 sekunder.
Avatar billede Uvanga Ekspert
28. oktober 2017 - 09:56 #13
INFO om PC
Processor: AMD A8-5550M APU with Radeon - HP grapics 2,10Ghz
RAM        : 12,0 GB (11,2 GB kan bruges)

Håber disse oplysninger måske kan indsnævre problemet. 230 sek. er ganske lang tid at vente.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2017 - 10:00 #14
Med de oplysninger burde den starte langt hurtigere.
Min stationære er konfigureret med kun 8 gb ram og en AMD Fx4100 processor.
Kan ikke forestille mig et din apu er dårligere end min processor.
Du har enten noget snavs der kører i baggrunden eller stadig for mange opstart programmer.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2017 - 10:01 #15
Min pc har dog en Samsung SSD i, hvilket gør opstart markant hurtigere end med alm hdd. Men 230 sek er stadig for lang tid synes jeg selv med hdd.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2017 - 10:02 #16
Hvilke opstart programmer er der tilbage i din opstart?
Avatar billede INK Ekspert
28. oktober 2017 - 10:07 #17
Selv om du ikke vil ofre en ssd, så overvej en geninstallation af Windows10. Den vil blive markant hurtigere også i opstart.
Avatar billede 450025 Ekspert
28. oktober 2017 - 10:13 #18
Jeg forstår deg, ta den rette vri er ikke så enkelt en Ren install, du tok det letteste ok det.
Men 230 sek det er alt for meget jeg bruker ikke inn mer 15 sek har både laptop å stasjonær. Så 15 til 30 sec må holde som #12 220661 skriver.

Du ødelegger ikke noe med dette men lidt jobb blir det da. Du får en hel ny Data du.

Arne
Avatar billede Uvanga Ekspert
28. oktober 2017 - 17:15 #19
Efter lidt justeringer frem og tilbage, samt reducering af programmer i boot sekvens, er PC nu klar efter 30 sek. Så der er sket en markant forbedring. Tak for alle indlæg.
Avatar billede 450025 Ekspert
28. oktober 2017 - 17:39 #20
Jeg jubler er man 80 år har man lov.
Arne
Avatar billede 220661 Ekspert
28. oktober 2017 - 18:12 #21
#19 Sådan der :-)
Avatar billede Kalle Juniormester
05. oktober 2021 - 12:25 #22
Indstil computeren til at defragmentere 1 gang om dagen.
Indstil Driver Booster til at installere drivers automatisk.
Aktiver lagerassistent til at rense dagligt.
Lad onedrive starte op med Windows.