Avatar billede Martin Nielsen Praktikant
05. januar 2017 - 10:06 Der er 19 kommentarer

"Der er ikke installeret en lydoutputenhed".

Hej.

Nu har forsøgt at google mig frem til en løsning, men finder ikke en direkte løsning på mit problem, så nu prøver jeg her :-)
For et par dage siden mistede jeg min lyd på computeren. Jeg havde lige brugt min bærbar computer hvor lyden fint fungerede, men da jeg skulle ordne noget, klappede jeg min computer sammen og da jeg skulle bruge den et par timer senere var min lyd forsvundet. Der er ikke fornyligt installeret nogle programmer eller opdateret windows eller lignende op til eller i mellemtiden. Hvis man holder markøren over lydikonet i proceslinjen står der "Der er ikke installeret en lydoutputenhed".

Jeg har været inde i enhedshånteringen, og der findes ikke en sektion der hedder lyd eller lignende. Jeg kan kun finde denne sektion, hvis jeg har mit bluetooth tændt, men så finder jeg kun de lydforbindelser, som jeg tidligere har været connected med via bluetooth enhederne. Disse forbindelser har jeg også prøvet at fjerne, men det har ikke hjulpet. Når Bluetooth er tændt står på lydikonet i proceslinjen "der er ikke tilsluttet nogen højttalere eller hovedtelefoner", men når man derimod connector med en bluetoothenhed fungere lyden fint på enheden.

Jeg læste at man kunne downloade "Slimdrivers" til at se manglede eller outdated drivers. Men i det program står der ikke noget om at jeg mangler min lyddriver.
Jeg forsøgte med et andet program "Drivernavigator" og her står der at jeg mangler en lyddriver "Realtek High definition Audio". Dette er navnet som jeg også tidligere har lagt mærke til og derfor  allerede havde forsøgt at downloade denne driver inden jeg forsøgte med disse programmer, men da jeg forsøgte at installere driveren med setupfilen, skete der simpelthen bare ingenting.
Da jeg som sagt forsøgte at installere driveren inden jeg brugte "Drivernavigator" så ved jeg ikke om programmet kun finder driveren fordi jeg har forsøgt at installere den. Det koster dog penge at få fat i driveren via dette program og derfor har jeg ikke taget skridtet videre med at downloade, da jeg ikke ved om det bare er fusk for at tjene penge.

Jeg har selvfølgelig også genstartet flere gange, for at se om computeren selv ville finde en løsning.

Nu er jeg rimelig meget på barbund og håber på at der er nogle som kan give mig en løsning.

Mit styresystem er Windows 10 64 bit (har jeg haft et års tid) og det er en ASUS X555LJ.

Venlig hilsen

Martin
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. januar 2017 - 10:22 #1
Gå til denne side vælg dit Styresystem! Start med Chipset som det første da det styrer enhederne.
http://www.asus.com/Notebooks/X555LJ/HelpDesk_Download/
Avatar billede Martin Nielsen Praktikant
05. januar 2017 - 10:37 #2
Det er hermed gjort, hvad er næste skridt? Jeg har installeret Chipset nu.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2017 - 10:53 #3
Hvis ikke der er sket nogen softwareændringer, tyder meget på, at det er en løs forbindelse til dine højtaler (selvom de er indbygget, skal de stadigvæk forbindes til bundkortet)
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. januar 2017 - 11:29 #4
Du skal jo fortsætte med Audio det er  Realtek driverene.
#3 hvis også Ledninger til højtalerne var afbrudte skulle Lyd enheden jo stadig kunne ses.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2017 - 11:33 #5
men højtalerne er jo lige netop lydenheden - ingen højtaler, ingen lydenhed.
Det hvad du kan prøve Martin, er at sætte nogen eksterne højtaler til, og se om de spiller.
05. januar 2017 - 11:36 #6
hEJ,

Har du checket om du ved en fejl har slået LYDENHEDEN fra i Din BIOS-opsætning ?

Kristian
05. januar 2017 - 11:43 #7
Glemte noget:

På min stationære havde jeg et lignende problem: Den ville ikke afspille LYD-Cd'er / DVD-er.

Lydenhed vistes ikke i ENHEDS-panelet.

Og for at gøre en lang historie kort:    LYDenheden var slået fra i BIOS'en.  Da den blev aktiveret kom alt på igen.

Og vis du er programmør:  Kan du hente en masse information om din lydenhed via WINDOWS Class-32 SoundDevice.

Hvis ikke kan du få en code-snip' af mig . Tager ca. 1/2 time at lave (Delphi).

Kristian.
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. januar 2017 - 13:03 #8
Helt ærligt tag og læs tråden?

Jeg har været inde i enhedshånteringen, og der findes ikke en sektion der hedder lyd
og hvis den ikke vises efter Bondkort driverne er selve lydchippen Defekt!
05. januar 2017 - 14:48 #9
HEJ POKO,

Tak for kommentaren.

En chip (embedded eller ikke) på en motherboard kan godt være defekt, men hvis den adresseres ved at bruge Windows egne rutiner (her tænker jeg specifikt på win_32 class SoundDevice) vil samme chip returnere et svar. Dette svar kan være med til at fastslå om chippen er defekt.  Og det var det, som var min bagtanke med WIN 32 Class ' programmet.

Og jeg bruger danske betegnelser, da spørgeren selv bruger danske navne .

Men jeg synes også jeg kan fornemme at vi egentlig ikke er vildt uenige, men der er nogen detaljer som skiller os.

Kristian
Avatar billede Martin Nielsen Praktikant
05. januar 2017 - 18:02 #10
Tak for svarene.

Jeg forsatte med Audio driveren, men det ændrede ikke noget desværre.

Jeg har forsøgt at sætte en ekstern højtaler til, men det hjælper heller ikke. Har også prøvet at koble min computer op på TV'et via HDMI, men der var heller ikke nogen lyd. I begge kan jeg heller ikke se at jeg har tilsluttet noget eksternt. So far, er den eneste lyd jeg har fået ud af min computer via Bluetooth.

Jeg glemte at skrive, at jeg tidligere havde været inde i BIOS og kigge efter lydenheden, som jeg heller ikke kunne lokalisere. Nu kiggede jeg igen og medmindre jeg er meget blind, så er der ikke noget jeg kan slå til og fra angående lyden. Har ikke været inde i BIOS på denne computer før efter problemet, så det skal den automatisk have gjort.

Jeg er desværre ikke programmør eller lignede, så vil ikke begive mig ud i det helt vilde angående det du skriver snestrup2000.

Er der andre ting jeg kan prøve? Eller kan vi næsten med sikkerhed konkludere at min computer har mistet forbindelsen til bundkortet eller har en løs forbindelse et eller andet sted?

Martin
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. januar 2017 - 18:23 #11
Da du ikke kan se lydenheden i Enheds håndteringen er der nok kun Garantien der bør træde til ? hvis den stadig gælder!
https://eu-rma.asus.com/pickup_europe/pickup.aspx?country=dk
Avatar billede Martin Nielsen Praktikant
05. januar 2017 - 18:40 #12
Har heldigvis også købt en ekstern forsikring, smider den ind til dem. Men tak for hjælpen :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. januar 2017 - 18:53 #13
ok
05. januar 2017 - 19:28 #14
HEJ,

Kan du starte maskinen op på en extern disk (CD/DVD) ?

Kan du brænde CD/DVD - hvis JA - også ISO-filer ?

Kan du køre DOS 6.2 på den  ?  (nogen få maskiner kan ikke - derfor spørger jeg), sandsynligvis kan du.

Jo, jeg ved det lyder old-gammelt,(hvilket det osse er !), men da kan jeg hjælpe dig med nogle få programstumper (skrevet tilbage i den tid), hvor vi kan konstatere om din LYD-chip er defekt- hvis du ellers har lyst til det.

(det er forøvrigt fantastisk hvad man kan få en moderne PC til med relativt enkle midler (læs: DOS ).  Med en udvidet DOS  MEMORY drive kan du adressere hele hukommelsen, hele I/O området (alle fysiske enheder (inkl. lyd-enhed)) , behøver ikke at spekulere på beskyttelse (der er nemlig ingen !) for program-crash ved kørsel af flere programmer (minder lidt om Windows 3.11 og  95 på nogen punkter)  samtidig. Ingen nævneværdige grafikegenskaber (omend du selv kan skrive til / læse fra grafik hukommelsen !) , men det kræver en person, som ved hvad han/hun gør.  ! )  Dette skrevet som et lille  mere eller mindre relevant tillæg.

Men, som du skriver, du har en forsikring.  Så om du vælger en forsikrings-løsning (sandsynligvis en ny maskine) eller flere test's er dit valg.  Jeg kan hjælpe dig lidt videre HVIS du ønsker det og kun HVIS du ønsker det.

Kristian

.
Avatar billede posten Ekspert
06. januar 2017 - 03:03 #15
det der er sket hos dig er en STOR grund til at ALT  det der hedder standby /dvale ALTID  bliver fjernet fra de pc'er jeg kommer i nærheden af
06. januar 2017 - 08:53 #16
#POSTEN    #15

Ikke forstået ?

Har vi, som har lidt forstand på hvad PC'er i bund og grund er, ikke en moralsk (ikke juridisk (heldigvis) ) pligt til at hjælpe hvor vi kan  efter brugerens ønsker.  Og som jeg ser det er det fuldstændig spørgerens valg om han/hun ønsker den hjælp. Hvilket jeg også giver udtryk for.  Så jeg forstår faktisk ikke hvad du mener !

Kristian
Avatar billede posten Ekspert
06. januar 2017 - 23:37 #17
svar på #16 højreklik på skrivebordet (win 10) skærmindstillinger/strømstyring og slumretilstand der skriver jeg aldrig til at slumre og i relaterede indstillinger bruger jeg gør intet når låg lukkes lige så i ved slumreknappen og neden for har jeg kun ét flueben evt. hvis der er lås på pc'en
håber det var svar nok til dig
07. januar 2017 - 01:22 #18
HEJ,

Jeg beklager, jeg forstår dig stadig ikke.  Jeg kan ikke se relevansen af dit indlæg.

Men jeg synes at vi skal droppe denne diskussion nu.  For det første har jeg ikke lyst til en længere varende diskusssion om dette. Det er det ikke værd.
Og for det andet ender det med at vi blir sure på hinanden, så langt vil jeg under ingen omstændigheder gå.  Spørgeren har fået "løst" sit problem og det er det som tæller.

Så jeg slutter nu.

Krsitian
Avatar billede Hamza Ali Praktikant
14. november 2020 - 20:19 #19
Hvad var løsningen? Jeg har samme problem. Min bærbar var i dvale og batteriet blev afladt. Næste dag står der: "Der er ikke installeret en lydoutputenhed".