Avatar billede akse0435 Seniormester
18. december 2016 - 16:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til valg af harddisk

Hej.

Jeg leder efter en ny harddisk til min Lenovo Thinkpad computer med så meget plads som muligt, men jeg ved ikke, hvor stor en harddisk, den kan klare.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med det?
MVH: Aksel Christoffersen.
Avatar billede INK Ekspert
18. december 2016 - 16:24 #1
Avatar billede INK Ekspert
18. december 2016 - 16:27 #2
Avatar billede akse0435 Seniormester
18. december 2016 - 16:59 #3
Ok, tak.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2016 - 18:14 #4
Du skriver ikke hvor gammel den PC er. Men hvis den ikke er mere end nogle få år, er det en UEFI , og så skal HDD være GPT. Men hvis du booter op på en windows installation, så finder installationen selv ud af det.
Men vælg selv en partition på -jeg vil foreslå- 80 til 100GB ikke mere. Det er noget rod, at have een stor disk, og forbandet, hvis windows går ned.
Avatar billede nfssister Forsker
18. december 2016 - 19:41 #5
Man skal også være opmærksom på højden af disken. Mange 2 TB og også 1 TB diske er typisk lidt højere end "standard" diskene. Jeg mener standard diskene ligger mellem 6-9 mm.

Men f.eks. den her disk er 7 mm i højden:
https://www.computersalg.dk/i/1990946/seagate-guardian-barracuda

Jeg vil mene, uden jeg helt ved hvilken bærbar du har , mene at den disk passer i.

Den er kun et eksempel, der findes både billigere og dyre diske, hurtigere osv.
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2016 - 01:16 #6
som alle burde vide, det er slut med seagate barracuda... det er en billig disk, og du kan få en med NSA spinkit i... det får dem til at arbejde, når NSA sender/henter data ind/ud i den, det lyder som en gammel windows 95 der gnaver hele tiden i en swapfil.

bare ikke barracuda...
heller ikke WD, western digital = billige, udbredt, NSA i firmware, gnaver løs i usynlig swapfil (sender hender exekverer hvad de vil)

hitachi er godt

seagate og wd kan ikek gøre noget, selvom det var en skandale. NSA har med usa lov, den måde de har indrettet det på, de kan bare gøre hvad de vil.

problemet er at denne "swapfil opførsel" ender med at disken dør.
desuden mister du data, de tager 2-3 tilfældige mapper med data (dine), og de forsvinder. netop der hvor det data er, da gemmer den sig. nu kan windows ikke se noget galt, og det opdages ikke, du mister bare 3 mapper, farvel.... en dag begynder du så at høre den gnave løs i usynlige filer...  nu slider de den op. :(

hitachi super godt, og andre, bare ikke de 2 der.    det er storsællerterne, netop derfor snuppede NSA dem bare.. selvom det er afsløret, stopper de ikke
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2016 - 01:18 #7
IBM var verdens bedste.. det er de nok stadigvæk