Avatar billede ZeBa Ekspert
04. november 2016 - 07:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Afinstallere font

Jeg bruger - som vel de fleste - kun ganske få af alle de fonts, der ligger i Windows 10, og derefter er det dødirriterende at bladre frem og tilbage i et hav af fonte for at finde den, jeg skal bruge.
Derfor fjernede jeg for nogle år siden, og så gik der et eller andet galt.
Jeg kan ikke huske hvordan jeg fjernede dem og hvad der gik galt.
Men er der nogen, der kan anvise mig en sikker måde at gøre det på - og kan man så ikke bare fjerne alle dem, man ikke gider?
Og hvis man så har fx 10 tilbage, er det så ikke dem og kun dem der dukker op, når man skal bruge en font i et hvilket som helst Windows program?
Avatar billede Slater Ekspert
04. november 2016 - 08:04 #1
Du kan bare gå ind i C:\Windows\Fonts og slette de font-filer, du ikke vil have. Det er der intet galt med.

Dog skal du passe på med at slette dem der kommer med systemet, for mange programmer er hardcoded til at bruge dem, og vil opføre sig mærkeligt hvis de ikke findes. Det drejer sig specielt om MS Sans Serif, men også flere andre.

Men jo, det burde være dem der dukker op i programmer efterfølgende.
Avatar billede ZeBa Ekspert
04. november 2016 - 08:15 #2
Det lyder rigtigt - at det var det, der skete.
Men hvordan kan jeg se, hvilke jeg må slette?
Avatar billede Slater Ekspert
04. november 2016 - 08:28 #3
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_typefaces_included_with_Microsoft_Windows

Du vil ikke have alle disse skrifttyper, da mange afhænger af sprog og Windows-version, men hvis en skrifttype er på den liste, skal du passe på med at slette den.
Avatar billede ZeBa Ekspert
04. november 2016 - 08:43 #4
Mener du, at jeg bare kan bruge stifinder til at slette?
Avatar billede Slater Ekspert
04. november 2016 - 08:46 #5
Jep, helt almindelig slet. Højreklik og vælg slet, eller marker og tryk delete på keyboardet.

Hvis du vil være ekstra sikker, kan du kopiere dem til en anden mappe først, så du har en backup. De vil kun blive vist i programmer osv, hvis de ligger i mappen Fonts under Windows.
Avatar billede ZeBa Ekspert
04. november 2016 - 08:58 #6
1000 tak