29. oktober 2016 - 12:55 Der er 2 kommentarer

Attributter !

Hejsa -  Jeg kan ikke se eller skrive til mit C drev længere - men drevet er der og jeg kan stadig starte computeren

Det hele startede med at jeg havde problemer med at installere I-tunes på min PC (windows 10 pro) - installationen gik fint men da programmet skulle startes skrev det noget med at jeg ikke havde rettigheder til at skrive til den disk hvor I tune var placeret.

Jeg læste en masse om emnet (jeg er åbenbart ikke den eneste med det problem) - og jeg gik derefter igang med at indstille attributter

Itune mappen var skrivebeskyttet så jeg gav den "fuld kontrol"  - men lige meget hjalp det.

I kampens hede er jeg åbenbart kommet til at at ændre attributter for selve C.drevet - og nu kan jeg stort set ikke ingenting gøre - det underlige er dog at windows fortsat virker (men officepakken gør ikke) - men så snart jeg vil på C drevet skriver den "adgang nægtet"  - jeg kan godt åbne for egenskaber men da jeg ikke har læsetilladelser til C drevet kan jeg ikke komme ind og ændre noget

Jeg har prøvet at downloade total commander på et andet drev for på den måde at prøve at komme til at ændre attributer - men jeg kan ikke starte programmet op

PS Jeg kan heller ikke oprette nye brugere eller ændre min egen - den skriver dog at jeg fortsat er admin på maskinen

Nogen gode forslag  ?
Avatar billede eurositi Ekspert
29. oktober 2016 - 16:35 #1
Har søgt lidt her og der efter enkle bud på løsninger, når du har fået "låst dig selv ude" ift. (Active Directory) rettigheder. Nedenstående løsning henviser til Windows 7, men jeg har lige tjekket, at den samme fil og placering også findes i Windows 10:

?Click the Start orb.
?Under Start Search, type cmd, and then press enter.
?Type the following command, and then press enter:
secedit /configure /cfg %windir%\inf\defltbase.inf /db defltbase.sdb /verbose

You will receive a "Task is completed" message, and a warning message that something could not be done. You can safely ignore this message.

Kilde: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-security/how-to-restore-default-security-permissions/ab58f918-da72-42c0-ba71-161d52b73d46
29. oktober 2016 - 19:13 #2
Hejsa eurositi

Tak for tippet - desværre får jeg ikke lov at køre kommandoen - den svarer noget med "you do not have sufficient permissions to perform this command.Make sure that you are running as the local administrator or have opened the command prompt using the  'Run as administrator' option"

Jeg kan sagtens køre den almindelige kommandoprompt men jeg kan ikke køre den som som administrator !