Avatar billede Jimmy S. Novice
07. september 2016 - 09:15 Der er 9 kommentarer

Program der kan låse en computer

Hej

Er det muligt at udvikle et program til windows/mac, som kan begrænse brugermulighederne for brugeren, således at brugeren kun har adgang til en række bestemte programmer/funktioner på computeren?

Med venlig hilsen
Jimmy S.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. september 2016 - 09:55 #1
For Windows:

Er det muligt: Ja.

De steder jeg har haft behovet, har det været nok at lave en basal brugerprofil, og ændre rettigheder, så brugeren kun har lov at køre visse programmer.
...Eller lægge en ny "shell" ned over, så den eks. starter op direte i Internet Explorer, låst til en fast hjemmeside.

Det afhænger næsten af det niveau, du ønsker at brugeren skal have...

Masser af de maskiner du møder ude i butikker, lufthavne og andre servcie-centre, er jo helt almindelige windows maskiner, der bare er låst af godt og grundigt - så det er bestemt muligt.
Avatar billede Jimmy S. Novice
07. september 2016 - 10:03 #2
Tak for svaret Ole.

Vil denne begrænsning kunne styres af en anden person, hvis han/hun har fået tilladelse af brugeren?

Mht. begrænsningen tænker jeg mulighed for kun at bruge et eller flere bestemte programmer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. september 2016 - 10:16 #3
Ja, man skal jo altid have en administrator, der sætter de begrænsninger der er for en given bruger.

Men at lukke helt af, så der kun er adgang til nogle få programmer, kan være ret svært, uden specialprogrammer.

Jeg har prøvet at sætte nogle Win8 maskiner op - udnyttede "metro" interfacet, så der kun lå de programmer der måtte være adgang til, og blokerede så på forskellig vis adgangen til indstillinger og andre funktioner... - det tog et par uger at få til at virke.

Så måske har du mere lyst til at finde et dedikeret program til det: https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=free+windows+kiosk+mode+program
07. september 2016 - 10:23 #4
HEJ,

Der er faktisk en metode, Men den er besværlig, upraktisk og ¤#¤#¤#¤""-klodset at administrere.  Så lad være.  MEN et akademisk svar vil være JO, det er muligt.

Sæt læse password på hvert enkelt program og begræns installationmuligheder for nye programmer via din adm. konto.

MEN ABSOLUT IKKE ANBEFALELSESVÆRDIGT......

Kristian
Avatar billede Jimmy S. Novice
07. september 2016 - 10:27 #5
Computeren skal også kunne indeholde programmer, som ikke er tilladt under begrænsningen, men som kan bruges, når begrænsningerne ændres uden at man skal installere programmet hver gang begrænsningerne ændres. Kan der laves et "specialprogram" til det rent teknisk?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. september 2016 - 10:39 #6
Igen, rent teknisk, ja - ikke noget problem. Mange af de "kiosk" programmer du finder via Google, kan det i forvejen, så de er lavet.

Det er kun hvis du selv vil lave det, at det bliver rigtig besværligt.
Avatar billede Jimmy S. Novice
07. september 2016 - 10:56 #7
I skal begge to have mange tak for advarslen.

Men, det er en funktion jeg har planer om at inkludere i et produkt. Hvilke typer kompetencer skal en person have for at lave en sådan funktion/program? Uddannelsesniveau, programmeringsspeciale osv...
07. september 2016 - 11:15 #8
HEJ,

Du skal kende dine administrations-funktioner pg -rettigheder præcist.

Med  Windoze 7(-> 10) har MicroS ændret en del i skrive/læse/ rettighhederme, så her er en del at sætte sig ind i.

(jeg er en Oldtimer (stadig XP sp3) pga min Delphi 7 SE, som kører a helvetica til på WIn 10 netop pga de ændrede  skrive/læse/ rettighheder, så her er jeg ikke den rette yil at spørge.)

Læs mere om det på MS siderne (se tidl. referencer)...

Kristian
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. september 2016 - 11:28 #9
Det kommer igen an på det niveau, du vil gribe opgaven an. Skal brugeren eks. have adgang til selv at rette baggrundsbillede, slette tilføje ikoner, stille tiden på uret, skifte tasteturlayout m.m.

Adgang til programmer, ja men hvilke? - må man bruge den indbyggede lommeregner, tegneprogram m.m.

Du kan styre alt dette rent fra windows, hvis du er en dygtig administrator. Som tidligere skrevet har jeg lavet en sådanne maskine, men selv med rimeligt kendskab til Windows tog det altså flere uger at få alt til at virke.

Men du kan også være programmør, der laver dit eget "kiosk" program - uden at vide det, vil jeg tro man skal være ret dygtig programmør, OG have indgående kendskab til Windows, for at kunne skrive sin egen "shell". Til gengæld vil det så være lettere for en bruger, uden kendskab til Windows, at ændre på rettighederne.

Den aller letteste måde jeg kan komme på at styre ren programadgang på, ville være at gøre "offeret" medlem af en speciel gruppe på PC´en - vi kan kalde gruppen for "visitor". "Offeret" skal så KUN være medlem af denne gruppe - må altså ikke være medlem af den almindelige gruppe "brugere/users"

Så skal du ud og sætte rettigheder på samtlige mapper under C:\programmer (og c:\programmer (x86)\
Så længe "offeret" ikke er medlem af gruppen "brugere" (eller andre eksisterende grupper), vil han kun få adgang til de mapper, du går ind og tilretter, så gruppen "Visitor" har adgang.
Men foruden rettigheder her, skal der så også tilsvarende sættes rettigheder på eventuelle "programdata" mapper, og evt. i registreringsdatabasen. Det er ikke ligetil.