Avatar billede NHG Juniormester
06. juni 2016 - 11:04 Der er 9 løsninger

Fil-størrelse

Vi oplever flg. problem i vores lokalarkiv:
En given Excel-fil fylder 4.62 MB. To billeder, som tilsammen fylder 5.45 MB, placeres i filen. Så skulle man tro at det hele ville fylde ca. 10 MB. Men det fylder nu ca. 25 MB  -  hvorfor?
Avatar billede jkrons Professor
06. juni 2016 - 11:39 #1
Det er et klassisk problem i både Word og Excel, at billeder får deres fulde stæørrelse, ikke en kompirmeret, når de indsættes i dokumenter.
Avatar billede jkrons Professor
06. juni 2016 - 11:44 #2
En løsning kan måske være at ændre billerne til png format inden de indsættes. Det hjælper af og til,m men ikke altid.

En forklaring på det med den fulde størrelse, er at Excel "komverterer" billederne til BMP format, når der gemmes.
Avatar billede ebea Ekspert
06. juni 2016 - 12:04 #3
Det er muligt at komprimere dit billede(r) i Excel, når du har indsat det. I Format menuen der fremkommer når du har billeder indsat, kan du vælge menupunktet "Komprimer billede"; det reducerer din billed (og fil) størrelse.
Det skal dog være af formater som er Pixel baseret (ikke Vektor grafik).
Avatar billede NHG Juniormester
06. juni 2016 - 16:48 #4
Tak for svaret  -  dog kan jeg ikke finde vejen frem til "Komprimér", når billedet er indsat. Ved et rent billede kan jeg højreklikke og vælge Egenskaber > Avanceret > Komprimér, men det bliver ikke mindre !?
Avatar billede ebea Ekspert
06. juni 2016 - 17:19 #5
Jeg ved ikke version af Office du bruger. Men i 2010 versionen (og 2007), er det muligt.
At billedet ikke bliver mindre! Mener du fysisk, eller filstørrelse?
Ved komprimering burde det gerne "krympe" i størrelse.
Har lavet en test, og komprimeret et billede i Excel, som blev reduceret i filstørrelse til ca. 50% af størrelsen!
Avatar billede NHG Juniormester
06. juni 2016 - 20:35 #6
Jeg mener filstørrelsen, og det er Office 2010. Kunne du forklare stien detaljeret mht. "komprimere et billede i Excel"?
Avatar billede ebea Ekspert
06. juni 2016 - 20:55 #7
Du skal markere det billede i Excel arket, som du vil komprimere. Når du klikker / markerer billedet, kommer der automatisk en ekstra menu funktion til syne (sidst i rækken på menulinjen), og navn "Billedværktøjer / Formater", og i den nye menu, kan du se en masse redigeringsfunktioner; og der finder du også punktet til komprimering af billede.
Det er til venstre for alle billedillustrationerne.
Avatar billede NHG Juniormester
07. juni 2016 - 10:04 #8
Nu er det lykkedes med JPG-billeder. Men med TIFF sker der intet !
Og vi gemmer helst de billeder vi ikke har i original, i TIFF-formatet.
Så der er nok ikke så meget at gøre ved det. Men tak for tålmodigheden.
Avatar billede ebea Ekspert
07. juni 2016 - 10:26 #9
Nej, TIFF filer vil det ikke lykkes med, da de er lavet så der ikke kan tabes i kvalitet når de gemmes. Derfor også deres store størrelse.
Og kvalitets tab det sker jo "desværre" ved JPG og andre filformater, og også ved komprimering.