Avatar billede martens Guru
01. juni 2016 - 08:23 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Selektere tekst efter komma komma ....

Hvordan får jeg vist data angivet i streng efter 2 kommaer..

Eksempel :

emailadresse@mail.com, Fornavn Mellemnavn Efternavn, Telefonnummer

så jeg ønsker at hive telefonnummeret ud ....

Har forsøgt med left([feltnavn];Instr([feltnavn];",",",")-1) ....

Nogle gode forslag ?

mvh martens
Avatar billede supertekst Ekspert
01. juni 2016 - 09:12 #1
Prøv evt.:
Dim tabel as Variant
Tabel = Split(FeltNavn,",")
Tlfnr = Tabel(2)
Avatar billede petersen7913 Forsker
01. juni 2016 - 09:24 #2
Jeg går ud fra at du altid har strukturen med <tekst>,<tekst>,<tekst>

Du får et forslag i langsom gengivelse ;) så du kan se hvordan jeg har bygget det op. Jeg bruger InStrRev for at søge efter komma fra højre i teksten. Så finder jeg teksten fra komma og fremefter.

SELECT "emailadresse@mail.com, Fornavn Mellemnavn Efternavn, Telefonnummer" AS Tekst,
instrRev(Tekst, ",") AS FindSidsteKomma,
len(Tekst) AS TekstLængde,
right(Tekst, TekstLængde-FindSidsteKomma) AS Telefonnummer
from Dummytabel;
Avatar billede terry Ekspert
01. juni 2016 - 09:25 #3
Another idea
Right(FeltNavn, Len(FeltNavn) - InStrRev(FeltNavn, ","))
01. juni 2016 - 10:44 #4
Jeg bruger noget lignende i et program jeg har lavet til at finde ordreinformation på mit arbejde. Jeg har lavet en klasse som indeholder de 6 værdier jeg ønsker at se på en given ordre (kundenr, kundenavn, ordrenr, ordrenavn osv) og når jeg så søger efter ordre de overholder bestemte kriterier, lister jeg dem i en list:
List<Orders> OrderList ;

og når jeg så skal have fat i en bestemt værdig fra de ordre jeg har på listen, laver jeg en Foreach
Foreach (Orders Ordre in OrderList)
{
      textbox1.text = Ordre.ordrenr;
}

På den her måde er det nemt altid hente den værdi jeg skal bruge.

Min klasse ser sådan her ud:

public class Orders
    {
        private string number;
        private string name;
        private string country;
        private string debitorname;
        private int ordergroup;
        private string debitornumber;

        public Orders(string Number, string Name, string Country, string DebitorName, int OrderGroup, string DebitorNumber)
        {
            this.number = Number;
            this.name = Name;
            this.country = Country;
            this.debitorname = DebitorName;
            this.ordergroup = OrderGroup;
            this.debitornumber = DebitorNumber;
        }

        public string Number
        {
            get
            {
                return this.number;
            }
            set
            {
                this.number = value;
            }
osv.
Avatar billede martens Guru
02. juni 2016 - 21:58 #5
Tak for inputs....
Avatar billede petersen7913 Forsker
03. juni 2016 - 07:54 #6
Godt du kunne bruge mit forslag.

Jeg håber du har set, at Terrys forslag #3 er præcist det sammen, det er bare komprimeret ;)