Avatar billede FestinaLente Nybegynder
22. marts 2016 - 03:30 Der er 5 kommentarer

Monitorering af børns brug af internet

Hej,

jeg har et spørgsmål som vist er lidt på kant med hvad man normalt bør gøre. Men jeg har et par børn på 9 og 11 år og de bruger jo internet. Oftest foregår det i stuen hvor vi er samlet, men sommetider sidder de jo også for sig selv. Nu melder forskellige forældre ind på forældreintra at de har fundet skumle beskeder fra evt. pædofile og diverse pornosites i deres børns historik.

Jeg kan selvfølgelig gå ind og tjekke historikken, men så ser jeg ikke beskeder i deres apps. Tror egentlig vi har meget godt styr på vores børn - det primære er vel opdragelse. Men omvendt så er de lige så nysgerrige som andre børn - og det skal de også have lov til at være.
... og det er deres mor så også :S

Er der nogen der har et godt fif til, hvordan man diskret kan kigge med på deres skærm eller lignende? Det skal selvfølgelig ikke stå i stedet for snak med ungerne - men måske især hvis de har kammerater på besøg.

Mvh. den nysgerrige/nervøse mor :)
Avatar billede sonalias Seniormester
22. marts 2016 - 09:47 #1
Et godt bud kunne være windows inbyggede monitorerings værktøj hvis du kører windows 8+ på enheden?
http://www.howtogeek.com/122363/how-to-monitor-and-control-your-childrens-computer-usage-on-windows-8/
Avatar billede finb Ekspert
22. marts 2016 - 12:51 #2
Du kan begrænse alt,
men dine børn finder selvfølgelig en anden computer,
de er ikke idioter.
Avatar billede sonalias Seniormester
22. marts 2016 - 17:19 #3
finb, nu var der jo også tale om monitorering og ikke begrænsning! :) men ellers har du jo nok ret
Avatar billede FestinaLente Nybegynder
26. marts 2016 - 02:25 #4
Ja det er netop udfordringen - kunne godt tænke mig en liste af websider der er besøgt på min internetforbindelse - uanset om det er min pc, samsungtelefoner, iPads eller bærbare pc'er der har været anvendt.

Sådan lidt som min egen historik på min pc - bare for alle enheder på netværket :)

Ungerne har stadig tiltro til at jeg er omtrent allestedsnærværende ... så lige pt. ville det ikke undre dem stort, hvis jeg vidste hvad de havde set uden at kigge dem over skulderen.
Avatar billede sonalias Seniormester
27. marts 2016 - 17:23 #5
Det er ikke helt simpelt, men du kan bruge en custom DNS til at logge al trafik fra din router: http://www.howtogeek.com/68886/how-to-configure-your-router-for-network-wide-url-logging/