Avatar billede Xs_Razr Seniormester
20. marts 2016 - 10:19 Der er 9 kommentarer

Overvejelser omkring skift til Windows 10

Hej CW-folk!

Hver gang jeg starter min bærbar op, så kommer der hele tiden denne "servicemeddelelse" op omkring Windows 10. Jeg sidder til dagligt og arbejder med blandt andet IT, hvor jeg har haft en del kunder, som har siddet på deres gamle Samsung notebooks, som har opgraderet til Windows 10 fra enten Windows 7 eller 8. Den primære fejl jeg kan se de laver, er at de systemkrav, som Windows 10 kræver - dem kunne disse kunders pc'ere ikke leve op til, og derved har de oplevet en hel del problemer. Manglende drivere, og ja generel evne nok til at køre styresystemet har været en af manglerne.

Nu sidder jeg så her med min gamle Sony Vario, og overvejer om jeg skal opgradere. Men jf. ovenstående, sidder jeg og tvivler lidt, da jeg ikke helt konkret ved, hvad det kræves for at kunne køre Windows 10 optimalt, og mit system overhovedet kan klare det. Derfor smider jeg lige lidt info:

- PC: Sony Vaio
- Processor: Intel Core i3 (2,10 GHz)
- Hukommelse: 4,00 GB
- Systemtype: 64-bit operativsystem
- Sytem: Windows 7 Home Premium

Kan nogen af jer forklare mig, om det ville være en god eller dårlig idé at opgradere? Hvilke fordele og ulemper ville der grovest set være?
På baggrund af jeres respons, vil jeg i sidste ende kunne konkludere, om jeg skal gøre det eller ej.

Mvh.
Lasse
Avatar billede Lauritzoo Nybegynder
20. marts 2016 - 10:23 #1
5 grunde til at opgradere nu
1. Startmenuen er tilbage. Den nye startmenu kombinerer en liste over dine programmer og apps med de såkaldte 'live tiles', der var noget af det bedste ved Windows 8.1. Nu skal man bare ikke længere skifte skærmbillede for at tilgå dem.

2. Søgning og Cortana. Folk, der taler de store verdenssprog, kan med Windows 10 tale med deres computer og bede den gøre mange af de ting, de ellers selv ville skulle gøre, lige fra at starte programmer til at slå trådløst netværk til og fra. På samme måde kan man søge på nettet. Men fordi dansk ikke er noget verdenssprog, må brugere af en dansk Windows bruge tastaturet til at opnå det samme. Det fungerer dog ret godt.

3. Designet. Den nye Windows-brugerflade er lækker og strømlinet. Den giver en et godt overblik, samtidig med at man har masser af muligheder for at tilpasse fladen, så den ser ud, som man vil have den.

4. Fingervenlighed. Bruger man Windows 10 på en tablet eller en pc med touch screen, er dette nemmere end nogensinde. Især via en ny sideblok med tommelfingervenlige knapper i højre side er det nemt at tilgå en række af de mest brugte funktioner.

5. Edge. Microsoft har slagtet Internet Explorer og erstattet den med Edge, der er en lynhurtig, minimalistisk og smart webbrowser. Det er første gang i lang tid, at en Microsoft-browser kan konkurrere med f.eks. Chrome eller Firefox.

Vil du vide mere, læs artiklen her.
http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/ECE2775260/5-grunde-til-at-opdatere-til-windows-10-nu---og-5-grunde-til-at-vente/
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
20. marts 2016 - 10:49 #2
Tak for dit svar!

Det ser meget fint ud med alle disse features der taler for, hvor mange gode ting der er ved Windows 10 - hvilket jo også er en af grundene til, at jeg overvejer at opgradere.

Når det er sagt, så mangler jeg stadig at få af vide, om det ville være optimalt i forhold til min PC, at opgradere? Kan du ud fra de specs jeg har skrevet, fortælle mig om jeg burde gøre det eller lade vær?
Avatar billede Uvanga Ekspert
20. marts 2016 - 11:38 #3
Windows checker automatisk om din PC kan opgradere og køre windows10. Dem jeg har hjulpet med opgradering er alle lykkedes uden problemer.
Det der er vigtig ved opgradering er: TTT (Ting Tar' Tid) altså tålmodighed.

PS: Der har dog været indlæg her på Eksperten der drager windows' automatisk test af PC's evne til at køre win10 i tvivl. Som sagt har jeg personlig kun haft succesoplevelser med opdateringer. Det må dog ikke tages som en garanti for at andre oplever det samme ;-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. marts 2016 - 12:14 #4
Du kan roligt prøve - du har jo 30 dage at fortryde i ( eller mere hvis du selv sørger for backup images )

- Du skal dog have ledig plads nok på windows-drevet.

Jeg har prøvet på klart ringere hardware herunder en Acer Happy One der oprindeligt kom med windows7 starter / android - 1G RAM - det er ikke godt....

En MSI U200 2 giga RAM er acceptabelt men matcher da ikke moderne hardware.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2016 - 12:44 #5
#3 Ja jeg giver ikke meget for deres såkaldte tests. De skriver et, men tvangsinstallerer man systemet alligevel kan hardwaren aliigevel være understøttet. Prøvede på min gamle stationær hvor Geforce 6200 grafik kort ikke var understøttet som eneste problem. Prøvede alligevel at installere selvom jeg blev advaret. Grafik kortet var der ikke problem ved da den bootede op i Win 10. Men lydkortet kørte ikke, da der ikke var driver til systemet. Den kunne jeg dog så selv efter et stykke tid finde, så lyden kom igen.
Men det er jo ikke det der skulle være meningen med deres kontrol af hardwaren synes jeg. I langt de fleste tilfælde med ældre computere, skal der gøres et benarbejde med at få alt hardwaren til at virke.

Fordelen ved at opgradere kan være at du får en hurtigere pc, hvis det hele klapper rigtigt.
Jeg ville også prøve at opgradere til win 10 hvis jeg var dig. Men ikke på grund af de ting der står som svar i #1. Det lever din gamle computer alligevel ikke op til.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
20. marts 2016 - 14:00 #6
Der kan man bare se - man lærer jo nyt hver dag! Jeg takker for dit svar! :-)
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
20. marts 2016 - 14:02 #7
kurt54 - tak for svar! Ja jeg har allerede lavet backup på en ekstern harddisk, så hvis der skulle ske noget, så er jeg sikret. Super mange tak for dit svar!
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
20. marts 2016 - 14:03 #8
220661 Tak for svar! Kan fornemme lidt på det hele , at det bare er om at prøve sig frem - så det vil jeg gøre!
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2016 - 14:17 #9
Velbekomme, og held og lykke med projektet.