Avatar billede TSBelchuke Nybegynder
05. marts 2016 - 11:29 Der er 4 kommentarer

Kan jeg sætte flere routere på i 1 hus?

Hej Ekspert.

Jeg skal til sommer holde en lan-fest hvor vi bliver de 12-15 stykker.
Mit problem er at vi ikke kan få fibernet og vores ene ruter ikke er stærk nok til at kunne trække os alle sammen.

Min far kom så på den ide at vi kunne sætte 1 eller 2 ekstra rutere op.
Mit spørgsmål er bare om man virkeligt kan det?

Kan vi have 3 rutere til at køre på samme tid og hver ville have deres forbindelse og ikke vil skabe problemer med hinanden?

Tusind tak på forhånd : )
Avatar billede claes57 Ekspert
05. marts 2016 - 12:27 #1
du har stadig ikke mere internet ind i huset. Men ellers så for at få wi-fi og stik-muligheder lokalt, så er det ok.
Nuværende router (master) lader I være, og de andre sættes fra deres wan-port til alm lan-port på master.
Avatar billede chalde Seniormester
05. marts 2016 - 15:19 #2
Stærk nok som at route WAN/LAN eller hvordan skal det forstås?
Avatar billede TSBelchuke Nybegynder
05. marts 2016 - 19:22 #3
Så hvis jeg får sat en ekstra ruter op vil den bare dele de 28 mbit som vi har? Og hvis ja hvad kan vi gøre for at mere ind i huset?
Avatar billede boris Mester
07. maj 2016 - 21:51 #4
Med mindre det er en ringe router, giver det ikke meget mening at sætte flere routere op til den samme bredbåndsforbindelse.
Men man kunne måske overveje en god router  med to bånd, så nogle af brugerne kan koble sig på 5 GHz båndet.

Hvis det gælder om at selve ADSL forbindelsen er for langsom, så ville jeg supplere med at køre på 4G mobilnetværk og bruge en eller flere smartphones som ekstra router ved hjælp af hotspot.
Fx: 8 computere på ADSL-routeren, 4 computere på Sørens smartphone, 4 computere på Randis smartphone.
(Dette er ikke løsningen, hvis computerne skal forbindes med hinanden via netværket)

Min erfaring med 4G er, at det kan give bedre hastighed end ADSL, hvis man er heldig, især upload.