Avatar billede lisahn Nybegynder
04. marts 2016 - 17:57 Der er 3 kommentarer

Geninstallering af windows XP eller ny computer?

Kære alle!
Jeg står i den situation, at min gamle Packard Bell computer har ligget gemt væk i en del år efterhånden. Årsagen til dette er, at den pludselig gik i sort og ikke ville starte - eller dvs. den viste "windows"-skærmen, og så slukkede den lige efter. Jeg har ingen idé om, hvad det skyldtes. Jeg søgte ihærdigt på nettet for at finde en løsning, trykke diverse f-knapper osv, men jeg kunne ikke få den fikset. Uheldigvis havde jeg aldrig fået en cd-rom med styresystemet "Windows XP Home Edition NEC" med ved køb, på trods af at jeg har produktnøglen. I min frustration forsøgte jeg derfor at installere et andet system, windows 7, som jeg havde på en anden, lille computer (og hvorfra jeg derfor havde en cd-rom, da den fulgte med). Det lykkedes fint og computeren kunne pludselig tænde (den starter dog med at gå i genoprettelsesmode - men så kan man vælge at åbne med windows 7). Dog virker lyden og internettet ikke - den skriver at driveren ikke er installeret.

Jeg har som sagt ikke fået gjort mere ved det, da jeg havde en anden computer og min far fik lov at kigge på den - den har så bare ligget hos ham, desværre. Sagen er så den, at jeg har en del gamle spil som kunne køre på XP systemet  (Herunder Roller Coaster og The Sims 2), og som jeg efterhånden godt kunne tænke mig at få gang i igen. Derfor ville jeg høre, om det var muligt at få computeren til at kunne fungere som spilcomputer?

Ergo ville jeg altså spørge jer, om I ville mene, at lyddriver, internet og computer ville fungere, hvis jeg købte en XP-software, satte cd'en i og installerede? Jeg ved at det efterhånden er et "udgået" system, men det skulle bare bruges til spillene :-)
Eller vil I mene, at computeren er helt tabt, og at jeg skal købe en ny?

Jeg beklager på forhånd min utekniske snilde - jeg håber en venlig sjæl kan hjælpe mig :-)

Dejlig aften til jer alle!
Mvh Lisa
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2016 - 19:45 #1
Hej og velkommen til.

Nej din pc vil ikke fungere ved at installere XP alene.

Der skal herefter installeres drivere i computeren. Det er muligt vi kan finde dem, hvis du oplyser lidt mere om computerne (modelnavn).

Xp kan jo ikke hentes på samme måde som man kan med Win 8 og Win 10, så her skal man enten låne en der er magen til eller købe en, og så bruge den kode du har. Jeg vil nemlig tro at koden er det der hedder en OEM licens.
Avatar billede Blueeyez Mester
04. marts 2016 - 23:01 #2
har xp home edition omage fil du kan få..

driverne er tilgængeligt via packard bell..

ja xp er udgårt, men hvis du primært holder den offline og ikke bruger den til andet så er der jo ingen ben i det..
det lyder dog som om harddisken bør udskiftes.. husk en alm hdd ikke ssd.. det giver nok flere problemer end løsninger..

hvis du vil bruge pcen til normal brug så vil jeg anbefale dig Linux.. Ubuntu udkommer ca d 23 April med 16.04 så kan du lege med det.. eller Linux mint som nogen anbefaler, men det kan give pcen nyt liv...
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2016 - 09:13 #3
Du kan måske købe en privat:

http://www.dba.dk/andet-windows-xp-original/id-1022266296/
og bruge din egen nøgle, da den er godkendt til brug i din pc.

Hvis du ikke bruger din egen nøgle må den cd du køber ikke have været aktiveret.

http://www.dba.dk/windows-xp-home-edition-dk/id-1017768523/