25. februar 2016 - 20:15 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP, MIn DVD-reader kan lkke vise DVD'er ....

HEJ,

På min gamle ThinkCenter A55 (bruger den til udvikling - og er derfor ikke tilkoblet Web'en) har jeg til min store skræk opdatet at den ikke kan vise DVD'er. Det er en DVR/CD RW læser og skriver (altså både CD og DVD), men det er faktisk først nu, jeg opdager at den ikke vil vise DVD'er.

Sætter jeg en DVD i drevet, afhænger det af størrelsen på disken. Er den under 720 Mb (altså CD- størrelsen) tror systemet, at det er en CD og så kan jeg få vist alle filer/mapper etc. Er den over - så får jeg en hvid skærm (ingen filer/mapper vist).

Jeg har en stærk mistanke til at det er driveren til drevet som er misëren, men ved det ikke med sikerhed...

Jeg har søgt på IBMs maintenance sider - finder ikke den korrekte driver. Søgt på nettet - med lige så "heldigt" resultat.

Men noget får mig til at tænke på, da den faktisk læser DVD'en er det ikke en eller anden opsætning, som ikke er sat rigtig op, eller hvad kan det være galt  -- og næsten vigtigere - hvad gør jeg for at få løst problemet.

Jeg kører stadig XP (sp3) og SATA på disk og CD/DVD.

På min endnu ældre (frika)DELL(e) 8400 er CD/DVD en IDE og her er  der ingen problemer - .  Så når problemet opstår at jeg skal brænde en DVD netkobler jeg de to maskiner/( afbryder Web-linen) og bruger net-værk. Det har vist sig at funke, men er lidt uhandigt i længden....

God råd (og bedre Løsninger) modtages med tak og 30 point.

Kristian
Avatar billede Wally73 Mester
26. februar 2016 - 00:19 #1
Dine DVD'er der ikke kan læses er formentligt tolags skiver og fejlen er så at den ene læser i dit drev simpelthen er gået sig en tur.
Det er desværre en typisk fejl og det kan ikke betale sig at reparere den.
Skift drevet ud eller køb et eksternt USB-drev.
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. februar 2016 - 09:23 #2
For at være sikker på at drevet er defekt eller ikke så kør dette fix.
https://support.microsoft.com/da-dk/mats/cd_dvd_drive_problems/da
12. marts 2016 - 11:27 #3
HEJ;

Det fungerer nu.

Problemet var egentlig enkelt nok. Den binære driver (SATAdriveren) kan hentes på nettet. Dokumentationen omkring HVORDAN den installeres er noget tricky. Efter en del eksperimenteren (og en stille bøn om at WINDOZE ikke crasher) lykkedes det at få det til at virke.

Hentede DRIVER-programmet på frika(DELL)es side. Downloadede og kørte. Programmet installerer 2 filer. EN binær driver og et anden program, som viser sig at være selve INSTALLATIONSPRO-GRAMMET. Kørte dette installationsprogram (Med DEN BINÆRE FIL ) som parameter, og VIOLA (efter et par genstarter), så virkede det...

Kristian

Lykken er tilbage i de små hjem ...