Avatar billede koburg Mester
19. februar 2016 - 16:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 virker dårligt

Jeg har en Dell bærbar som egentlig var født med Windows Vista. Den er opgraderet til først Windows 8.1 og dernæst Windows 10. Problemet har været at nederste linie med program symboler forsvinder af og til,  og jeg kan så slet ikke komme ind i systemet. Dette har jeg så måttet løse ved først at geninstallere systemet og måtte så geninstallere alle programmer igen. Nu har jeg så lavet en reparationsdisk til når det sker.

Det nyeste er at reaktionstiden pludselig er ret lang når jeg beder den om noget,  den står blot og kører i lang tid med den blå cirkel.

Hvad kan problemet være og kunne det være en løsning at gå tilbage til 8.1 (og hvordan?)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2016 - 17:24 #1
Der har været problemer med startknap og andet på win 10. Du kunne jo prøve at installere Classic Shell på den:

http://www.classicshell.net/

Du kan også rulle tilbage til win 8.1 , hvis du ikke har slettet windows.old, som der ligger på roden af c drevet.

For at gøre dette går du i start-indstillinger-opdatering og sikkerhed-genoprettelse.
Du skal blot være opmærksom på at du kun kan gøre dette indenfor 30 dage efter du har opgraderet til win 10
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2016 - 17:38 #2
jeg ville nok tage en backup af data, og så lave en REN installation af win10 (husk at hente drivere hos dell først).
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2016 - 18:02 #3
Laver man en ren installation af Win 10 så mener jeg ikke man kan rulle tilbage til Win 8.1 igen.
Så er det helt forfra.
Enig i backup af data lige meget om du ruller tilbage eller laver en ren installation.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2016 - 18:18 #4
ok - den sikre med begge windows mulige.
1) backup af data
2) rul tilbage til 8.1 - og der lav et image af disken så du kan installere det hvis ønsket.
3) lav en ren installation af win10 og et image af disken når data og indstillinger er på plads.

Kør på win10 med mindre du absolut vil tilbage. Win8.1 har begrænset levetid - så før eller siden skal du på win10. Du skifter nok pc før win8.1 udløber.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2016 - 06:53 #5
#4 Ja det må være limrem og seler, som jeg godt kan lide :-)
Ja udvidet support slutter til win 8 i 2023. så der er en del år at løbe på :-)
Avatar billede koburg Mester
05. marts 2016 - 11:05 #6
Jeg var lige ved at skulle formatere harddisken, da sønnen foreslog at jeg geninstallerede Chrome. Og det var åbenbart det som sløvede computeren,  for den fungerer fint nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2016 - 13:26 #7
Ok.