Avatar billede ps76 Forsker
31. januar 2016 - 14:52 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Søger og søger og søger efter W10...?

Jeg forsøger at opgradere en W7 pc - HP Pavillon g7 - ti W10. Det lille "klar til W10" symbol har været på proceslinien længe, og da jeg klikkede på det, kun jeg igangsætte proceduren. Den har så lige siden stået i vinduet "henter opdateringer" - og ruller hjulet med "Søger efter opdateringer" - og vi taler altså i timer nu.Det kan ikke passe..
Forsøgte så at starte fra en usb i stedet, med programmet MediaMeta - men med samme resultat. Jeg kommer tilsyneladende ikke videre.
Hvorfor? Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2016 - 15:49 #1
Hvad sker der hvis du trykker på værktøjet "hent værktøjet nu"?
Herinde skulle du kunne hente og lave en installationsfil hvor du bruger enten en usb pind, eller en dvd som medie.
Du burde også her kunne opgradere direkte.
Vil derfor anbefale du får lavet et installations medie, så du har det når du skal installere om.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Er din pc kompatibel med win 10?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2016 - 16:15 #2
Husk at 1 gang du går fra win 7 til 10 der skal det være en opgradering, for ellers vil win 10 ikke blive aktiveret.
Avatar billede ps76 Forsker
31. januar 2016 - 16:23 #3
Hvor finder jeg "hent værktøjet nu"..? Jeg har kun valget mellem "OPgrader nu" eller "Start overførslen, opgrader senere".
Og jo, pc`en skulle opfylde kravene, ram, cpu osv.
Avatar billede ps76 Forsker
31. januar 2016 - 16:23 #4
hov - #3 var ikke ment som "svar"...
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2016 - 16:28 #5
Du skal "bladre" lidt ned på siden, hvor det står til venstre.
Her bliver du spurgt om du vil køre mediacreation tool
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2016 - 16:34 #6
Du burde så få en blå skærm frem, hvor der stå "gør nogle ting klar", hvorefter licensbetingelser kommer frem.

Herefter kan man vælge "opgrader nu" eller "opret installatonsmedie til anden computer"

Hvis du vil have et medie til senere brug (anbefales) vælges det sidste.
Når du har hentet og lavet dette medie kan du installere med dette. Du skal blot stadig huske at den første gang du installerer er det som en opgradering.

Ved de næste geninstalleringer kan du igen bruge dit medie, men du behøver ikke indtaste kode mere. Det bliver gemt med den første aktivering du laver. Her vil oplysninger om din pc blive gemt med nøglen til win 10.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2016 - 16:37 #7
Der er en vejledning til hvordan du opretter medie under der hvor der står "Hent værktøjet nu"
Avatar billede ps76 Forsker
31. januar 2016 - 17:03 #8
jeg tror det kører nu - skulle ind og hente en ny version af værktøjet åbenbart. Tak for hjælpen - giv svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2016 - 19:19 #9
super :-)
Avatar billede ps76 Forsker
31. januar 2016 - 19:25 #10
Eller....det kørte indtil den havde downloadet w10 og skulle til at installere, formoder jeg, Så kom den og sagde at det kunne den ikke og jeg skulle genstarte og starte forfra...så der er jeg ved nu.
Kan dog ikke helt forstå hvorfor den aldrig har spurgt om det er 32 eller 64 bit computer?
Avatar billede ps76 Forsker
31. januar 2016 - 19:27 #11
Jeg har altså formatteret en usb stick. Downloadet Mediacreation tool og lagt på pgl. stick. Sat i den computer, som skulle opgraderes - og startet programmet, hvorefter den går i gang med at downloade w10 - igen...Jeg mener da det var sådan jeg gjorde på en anden computer, hvor det virkede fint?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2016 - 19:37 #12
Det burde den ikke gøre, da du har en installationsfil den bare kan hente fra??
Er din pc 32 bit vil den jo nok også have at opgraderingsfilen er det.
Jeg brugte ikke selv usb pind, da jeg ikke lige havde en i overskud, så min installation blev lagt på dvd skive, efter den var blevet hentet.
Avatar billede ps76 Forsker
31. januar 2016 - 19:43 #13
Tja, men installationsfilen er hentet på microsofts hjemmeside, på en anden pc, og så lagt på usb sticken. Nu må vi se om det virker denne gang  ellers ved jeg ikke...jeg skal bruge computeren i morgen til noget undervisning, så jeg skulle gerne få w10 installeret inden da...!
Avatar billede ps76 Forsker
31. januar 2016 - 19:50 #14
Nu er den færdig med at downloade og siger "oprettelse af windows 10 medie"...foreløbig 15%..på rette vej?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2016 - 19:57 #15
Krydser fingre.

Synes dog det er lidt satset at installere et nyt system lige før computeren skal bruges til noget vigtigt.

Selvom computeren i følge Microsoft skriver den er kompatibel, kan man sagtens løbe ind i driver problemer. Jeg har selv været der, og nogle gange kan det være tidskrævende at finde løsningen med drivere.
Avatar billede ps76 Forsker
31. januar 2016 - 20:04 #16
Ja jeg ved det - jeg har dog en anden, jeg kan bruge, omend det så er noget med nogle hdmi forlængere og mini hdmi adapter og lign...så jeg ville helst have det lykkes.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2016 - 20:29 #17
Ok. Jeg er desværre ikke mere til rådighed i aften. Håber det forløber uden problemer for dig