Avatar billede repsakasper Juniormester
07. januar 2016 - 13:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hel ny SSD låst - "Det drev hvor windows er installeret er låst"

Til jul fik jeg en SSD harddisk (yay), jeg koblede det hurtigt til computeren, og valgte via Samsungs Magician at flytte alt fra min gamle HDD til SSD'en. Havde dog lige glemt det faktum, at jeg før med min HDD havde problemer med BSOD (Som vidst udspringer fra at min Ethernet Controller ikke bliver supported af windows 10).

Jeg ville derfor nulstille windows (uden at slette mine filer), men når jeg booter fra USB (windows 10 ISO) fortæller den mig at mit windowsdrev er låst og derfor ikke kan noget som helst.
Jeg har prøvet både at reparere windows, nulstille kun windows, nulstille alt, den vil intet.

Har kun min SSD koblet til computeren. jeg var inde i noget DISKPART i commandoprompt her den anden dag, som dog førte til at den slet ikek ville starte. - Efter at have nulstillet bundkortet (reset ved at tage CMOS batteri ud), virker det dog nu igen.

Har stadig BSOD en gang imellem, og kan stadig ikke nulstille windows.

*Har prøvet diverse gengse muligheder jvf. googlesøgninger, men de fleste resultater gælder windows 8 / 8.1, (har dog afprøvet dem trods det), og der er intet der virker...
Avatar billede claes57 Ekspert
07. januar 2016 - 13:52 #1
jeg ville bruge den gamle disk til nu alt lave et image af ssd. Så har du dine data liggende i en kopi.
http://www.macrium.com/reflectfree.aspx - tag den gratis.
Og så lave en ren win10 installation fra en hentet iso/usb på ssd, og bagefter køre data tilbage fra den gamle disk (alle drivere og programmer skal dog nyinstalleres) Hvis du indlæser macrium igen, så kan du mounte din backup, og så er der bare via stifinder at trække filer fra backup til ssd.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
den vil måske spørge om licenskode - bare vælg 'senere' - så finder den selv ud af det når du logger ind.
Avatar billede repsakasper Juniormester
07. januar 2016 - 15:51 #2
Min Windows på hdd og SSD er identiske lige pt, så backupen er der jo. Problemet er at jeg ikke kan få adgang til at installere Windows igen.
Kan ikke engang komme derind hvor jeg skal formatere harddisken for at installere, ssden er bare total låst for redigering. :/
Avatar billede claes57 Ekspert
07. januar 2016 - 18:50 #3
Tag en Linux - fx ubuntu - de er ligeglade med Windows. Læg den på usb, og boot fra den. Så kan du formatere disken og derefter starte forfra med en Windows boot ting.
Avatar billede repsakasper Juniormester
07. januar 2016 - 23:29 #4
Er det rigtig`? Fedt. Det vidste jeg ikke. Det vil jeg lige prøve, og vende tilbage med om det virker :)
Avatar billede repsakasper Juniormester
09. januar 2016 - 18:49 #5
Hej Claes57

Jeg har fundet årsagen til mine BSOD, og jeg er sikker på det ikke kan rettes ved at lave en ren installation af windows (medmindre jeg går tilbage til windows 7 hvilket ikke kommer til at ske)...

Jeg har oprettet en ny tråd, hvor jeg aktivt vil forsøge at komme fejlen til livs, og dropper derfor ideen med at geninstallere windows (hvilket jeg alt andet lige har gjort en 3-4 gange siden jeg fik windows 10, og har altid haft den specifikke BSOD fejl).

Jeg takker dog for ideen!

Mit opfølgende spørgsmål kan følges her:
http://www.eksperten.dk/spm/1008319
Avatar billede claes57 Ekspert
09. januar 2016 - 19:18 #6
ok - god arbejdslyst.