Avatar billede LenKJ Nybegynder
04. januar 2016 - 21:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

PC vil ikke tænde

Min gamle stationære pc har tilsyneladende begået selvmord, den vil ikke tænde, og jeg har prøvet at tage strømmen fra og tænde igen, har også forsøgt med et andet strømkabel, men uden held. Når strømmen har været taget, kommer der et meget hurtigt blink i knappen ved dvd-drevet, men mere sker der ikke, og det sker kun ved første tryk på knappen. Hvad gør jeg?

Skal måske lige tilføje, at det er en 7 år gammel Acer, som nok kunne være slidt op, men pengepungen er ikke lige til det store for tiden, så hvis udskiftning kunne undgås lige nu, så ville det være skønt! Plus ved en udskiftning vil jeg jo også gerne flytte alle mine ting over i den nye, og hvordan gør man så det, når skramlet ikke vil tænde?
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. januar 2016 - 21:20 #1
røv når du har taget ledningen ud at holde startknappen inde i 30 - 40 sek. prøv at montere igen og starte
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2016 - 21:24 #2
Prøv at tage det brede strømstik fra bundkortet, og kortslut en grøn og sort ledning.
Hvis strømforsyningen ikke starter op, er den færdig.
Hvis den starter op, så prøv at tage rammene ud på skift.
Selv om computeren ikke starter op, kan harddisken godt være i orden, og så kan dine data kopieres over på en ny.
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2016 - 21:24 #3
De to mest sandsynlige årsager er: Enten er strømforsyningen (PSU) eller dit bundkort stået af. Måske kan det også skyldes en fejl i den knap/tast, du tænder computeren med.

Kommer der nogen former for reaktioner fra computeren, når du tænder den, dvs. bip-biplyde, lys i lamper eller støj fra blæsere?
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2016 - 21:26 #4
#1 Ha-Ha, ja slåfejl kan falde uheldig ud :-)
Avatar billede LenKJ Nybegynder
05. januar 2016 - 09:54 #5
Ingen reaktion, bortset fra det omtalte blink i den grønne knap ved dvd-drevet.
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. januar 2016 - 10:39 #6
Du skal ikke trykke på "Svar (til løsninger og pointgivning)"
kun skrive i boksen som vi andre til der er fundet en løsning!!!!
Kører blæseren i PSUèn?
Avatar billede LenKJ Nybegynder
09. januar 2016 - 13:20 #7
Så har jeg fået åbnet dyret op og fjernet en del nullermænd. Den vil dog stadig ikke tænde, men jeg kan se, at de to blæsere lige kører en hurtig omgang, når strømmen sættes til igen, men kun første gang, ligesom med lyset i knappen ved drevet.

Jeg forsøgte at få strømstikket ud, men det sidder for godt fast. Er der en knap eller noget, der skal løsnes eller trykkes ind, før man kan tage stikket ud? Det samme med knapcellebatteriet, hvordan får man det løs? Jeg ved intet om dette her, og jeg tør ikke være for voldelig, ellers gør jeg bare mere skade end gavn.

En enkelt gang hvor jeg satte strømmen til igen, blev blæserne ved med at køre, og der kom lys i startknappen på fronten. Mere skete der dog ikke, ingen biplyde eller noget der startede op.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. januar 2016 - 15:02 #8
En enkelt gang hvor jeg satte strømmen til igen, blev blæserne ved med at køre
Lyder mere som om du har en defekt enhed "Grafikkort"?
"Ramklods"? "Harddisk"? Prøv at fjerne enheder stykvis og starte op imellem forsøgene!
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2016 - 17:54 #9
Hørte du tidligere et beep, når den startede, altså før du fik problemer? Prøv at læse dette om tolkningen af et manglende beep herunder:

What If There Is No Beep Sound?

If you've made unsuccessful attempts at starting your computer, but you see no error messages nor hear any beep codes, there may still be hope!

Chances are, no beep code means your computer just doesn't have an internal speaker, which means it won't be able to hear anything, even if the BIOS is producing it. In these cases, your best solution is to see what's wrong with a POST test card.

Another reason you may not hear beeping when your computer starts up is that the power supply is bad. No power to the motherboard also means there's no power to the internal speaker, which renders it unable to make any beeping sounds.

Teksten findes her:

http://pcsupport.about.com/od/termsb/g/beepcode.htm
Avatar billede LenKJ Nybegynder
12. januar 2016 - 15:16 #10
Ja, tidligere kom der et bip, når den gik i gang med opstart.

Jeg ville rigtig gerne prøve at kortslutte strømstikket, men jeg kan altså ikke få det løs... hvordan gør man, uden at øve vold på al indmaden? Det samme gælder batteriet på bundkortet, jeg kan simpelthen ikke se, hvordan man får det løs???

Er der nogen, der kan forklare mig det eller sende et billede?
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. januar 2016 - 16:11 #11
På stik er der en arretering der skal løsnes.
http://web.gratisupload.dk/f/8uwqe8d8ur/
Avatar billede milter Ekspert
12. januar 2016 - 18:28 #12
#10.

Jeg tror, du skal glemme alt om CMOS-batteriet. Hvis det er fladt, er symptomerne normalt, at dato og tid på din computer er forkert, eller at den "glemmer" hvad hardware der er installeret på din maskine. Et fladt CMOS-battery burde ikke kunne forhindre en boot af styresystemet.

For mig ligner det stadig mest en fejl på bundkortet eller i strømforsyningen
Avatar billede LenKJ Nybegynder
09. februar 2016 - 22:48 #13
Tak for alle gode råd og vejledninger. Det viste sig at være motherboard, der var stået af.
Avatar billede milter Ekspert
09. februar 2016 - 23:11 #14
Velbekom :-)