Avatar billede tmls Nybegynder
03. januar 2016 - 08:29 Der er 5 kommentarer

Windows 10 PRO Forskillige formål med to netværkskort.

Hej

Jeg vil høre om nogle ved om det er muligt med to netværkskort at bestemme at det ene bruges til hjemmenetværket og det anden til internettet. Da jeg har det problem at mit netværk - (min box) ikke kan klare at trække en fiberforbindelse og samtidig streaming HD-film over netværket.

Derfor har jeg tænkte at lavet et "eget netværk" til hjemmenetværket. Men kan ikke finde udad over man kan indstille Windows 10 sådan at det bruger et netværk til Hjemmeværket og et andet til Internettet

mvh Zach
Avatar billede aphandersen Juniormester
03. januar 2016 - 11:48 #1
Er begge de to netværkskort trådløse netværkskort. For så er det jo muligt at koble til hvert sit netværk med hver sit netværkskort. Med det netværkskort til internettet, kobler du så til routeren der er på internettet. Og med det andet netværkskort til det netværk hvor der streames over.

Jeg synes dog alligevel det virker mærkeligt at dit netværk ikke kan klare at du streamer en film samtidig med du går på internettet. Det burde ikke være et problem. Er der mange enheder der streamer film samtidig?
Avatar billede tmls Nybegynder
03. januar 2016 - 11:55 #2
Jeg har enkelt tænk mig at køre det kabelede.

Men det problem måske nok at jeg uploader ca. 3-4TB om måneden. Hvilke naturligvis belaster netværket meget. Vi kører med privat cloud. Og vores home server bruger faktisk 90% af internetforbindelse hele tiden.
Avatar billede aphandersen Juniormester
03. januar 2016 - 12:40 #3
Når du siger privat cloud, mener du så at du i huset har en (home) server der streamer mediefilerne ud i huset? Eller streamer den også ud på internettet, så du kan tilgå medierne udefra?

Så længe det er inden for huset, anvender det vel ikke internetforbindelsen til upload? Her går jeg udfra du kun anvender netværksforbindelsen. Hvis det er tilfældet, har du så tjekket hvorvidt dit netværksudstyr kører med nyeste og hurtigste teknologi?

Hvis du også anvender internetforbindelsen (som det lyder til når du siger din home server anvender 90% af internetforbindelsen) til at trække de her 3-4 TB, så er det vel et spørgsmål om at du skal have en stærkere eller måske to internetforbindelser?
Avatar billede tmls Nybegynder
03. januar 2016 - 13:04 #4
Vi kører med privat cloud forstået på den måde, at det er til at sende ud af huset. Det kører nu fint med vores 250/250 MBits. Det er lidt tekniske, da vores egen server også tager back-up af alle hjemmets computere som hdd.disk-imager, som serveren også sender til en rigtige online cloud server. Det kan jo koste alle dataene at kører i raid 0.

Men jeg oplever problemer når jeg gå i gang med at se en HD-film fra NAS-en. Vi kører med en PRO Router. Det er derfor jeg gerne vil have to netværket.

Men hvis jeg ikke kan bestemme at, om et bestemt netværk bruges til internettet.(Men det skulle nok gerne lade sig gøre, hvis "hjemmenetværket" ikke får forbindelse til nettet.
Avatar billede aphandersen Juniormester
03. januar 2016 - 20:36 #5
Men virker det ikke til at det så er internetforbindelsen der er flaskehalsen her? Hvis din private cloud kræver meget internetforbindelse, nytter det jo ikke noget at afskære noget af det fra internettet.