Avatar billede Sundbyp Nybegynder
25. december 2015 - 18:24 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Installere nyt grafikkort med strømstik i stationær pc?

Har købt et Asus gtx 960 grafikkort og vil installere det i min stationære computer.
Det gamle kort hiver jeg blot ud og det nye passer fint ind, MEN det nye kræver strøm gennem et 6-pin strømstik. Hvor i al verden løser jeg det? Kan man købe sådan en ledning og hvor på bundkortet eller andet sted skal den monteres? Der er stik til fx ekstra harddiske i kabinettet, men ikke umiddelbart nogle jeg kan bruge til grafikkortet :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2015 - 18:45 #1
Har du ikke et ledigt 6 pin strømstik i din strømforsyning?
Hvad hedder den?
Avatar billede Sundbyp Nybegynder
25. december 2015 - 19:26 #2
Det er muligt. Har ikke skruet mig ind til strømforsyningen, der er dækket til, så det er måske den jeg skal afdække og finde et ledigt stik og købe en ledning der passer? Det er en compaq 8200.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2015 - 19:35 #3
Jeg vil tro der er en ledning med et 6 pin stik i din forsyning. Du skal åbne og kigge derind

Det var forsyningens navn jeg spurgte ind til
Avatar billede Sundbyp Nybegynder
25. december 2015 - 19:38 #4
Strømforsyningen er jo en kasse og derfra kommer der to 'ledninger' ud, der begge går til bundkortet. Havde håbet der hang en ekstra ledning fri der blot kunne sættes på grafikkortet.
Men hvis man kan påmontere en ekstra ledning fra strømforsyningen til grafikkortet er det jo løsningen. Ellers skal grafikkortet forbindes til bundkortet, men det er vel ikke løsningen, kan man det?
Avatar billede Sundbyp Nybegynder
25. december 2015 - 19:41 #5
Hmmm, forsyningens navn, pc9057?
Avatar billede Sundbyp Nybegynder
25. december 2015 - 19:50 #6
Jeg må skille den ad og se. Kan ikke lige finde specs på nettet om hvad den indeholder af strømstik.
Det er en hp pc9057.
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2015 - 19:51 #7
Jeg tror ikke du får det kort til at køre på en PSU  med 320W
https://www.google.dk/?gws_rd=cr,ssl&ei=NY59Vs3qN8O1sQHVvYfADQ#q=pc9057+power+supply
Avatar billede Sundbyp Nybegynder
25. december 2015 - 19:59 #8
Det forstod jeg ikke, sorry, men du siger at strømforsyningen er for lille, eller hvad mener du med psu med 320 w? Så det betyder, at skal kortet benyttes, så kræver det en større strømforsyning?
Avatar billede Sundbyp Nybegynder
25. december 2015 - 20:02 #9
Taler vi om 500w, 800w, eller hvad kan du anbefale?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2015 - 20:07 #10
Jeg er enig i at den er for lille. Kortet kræver som minimum en 400 watt forsyning
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-960/specifications
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2015 - 20:17 #11
Man kan her pejle sig ind på hvor meget kraft psu skal have i et givent system:
http://outervision.com/power-supply-calculator
Her indtastes hav computeren består af.
Husk det kun er en vejledning.
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2015 - 20:17 #12
der findes vejledninger til skift her på denne side
http://kortlink.dk/google/k7k4
og ja ville anbefale 500W
PSU = Power System Unit
Avatar billede Sundbyp Nybegynder
25. december 2015 - 20:34 #13
Sidste spørgsmål. Lige nu går der fra strømforsyningen 3 ledninger ud til bundkortet. En 4-pin en 6-pin og et fladt stik til 6 stifter. Når jeg køber ny strømforsyning, så skal den selvfølgelig have disse tre + en ekstra 6-pin til grafikkortet. Er det standard at alle strømforsyninger har disse? Eller kan jeg fx blot tage disse ledninger ud af den nuværende strømforsyning og sætte dem i en ny? Jeg ved ikke om strømforsyningens ledninger er fastmonterede eller om de kan tages ud?
Og hvad kaldes de tre nuværende ledninger på 'it-sprog'? Sorry min uvidenhed og tusind tak for svarene :-)
God jul 🎄
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2015 - 23:27 #14
Tak.
Det er kun normalt at man kan udtage ledninger på de nyere psu'er.
På de gamle af dem kommer der typisk en navlestreg ud med ledninger man skal stripse sammen så man har styr på dem.
På en forsyning skal der også være et 20/24 polet stik.
Nogle har kun 20 pin, og skal derfor suppleres med et 4 pin for at få de sidste med. Bundkortet afgør om det er 20 eller 24 polet stik der skal bruges.
Jeg må indrømme at jeg ikke er den der skal vurdere hvilken du skal købe. Jeg går ikke så meget op i hardware.
Men når det så er sagt, så ved jeg af erfaring at man får hvad man betaler for. Så jeg vil ikke anbefale man køber en for billig psu. Det kan sjældent betale sig.
Håber poko1 kan vejlede dig i køb af ny psu.
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. december 2015 - 11:24 #15
Jeg tror det bliver svært at finde en PSU med 6 Pin AUX stik!
Som har tilstrækkeligt Power i dag 6 Pin AUX vat på AT og de første ATX. Du kan måske ved at søge finde et stik til at omforme?
http://web.gratisupload.dk/f/8ut7p1io6r/
Avatar billede Sundbyp Nybegynder
26. december 2015 - 12:05 #16
Hmmm, det lyder lidt mærkeligt at et nyt grafikkort kræver 6-pin strøm, og at du siger at psu'er ikke 'findes' med et sådant stik?! Ved ikke om billederne her giver mening?
http://play48.com/gratisupload/userprofiles/72h1SnCDR6/DSC%5F1094%2EJPG
http://play48.com/gratisupload/userprofiles/72h1SnCDR6/DSC%5F1093%2EJPG
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. december 2015 - 13:42 #17
Jeg skrev PSU med 6Pin AUX Det stik er ikke på nyere PSU  det er det stik til Højre på dit billede 2!
Og hvis du mener det gør din Pc. I stand til at køre tunge spil så glem det Det kan hverken din CPU Bundkort eller Dine Ram klare.
Avatar billede Sundbyp Nybegynder
26. december 2015 - 14:22 #18
Intel Core i7-2600 (3.40 GHz, 8MB cache, 4 cores)
4GB 1333 MHz DDR3 SDRAM
3 tb harddisk
.....synes da det burde være nok til, med en ny strømforsyning, at installere grafikkort og spille fx GTA og wow?!
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. december 2015 - 15:11 #19
Avatar billede Sundbyp Nybegynder
26. december 2015 - 15:33 #20
8200 elite convertible minitower eller noget i den retning.
Avatar billede Sundbyp Nybegynder
26. december 2015 - 15:35 #21
Kabinettet ligner præcis det på det øverste billede i dit link.
Avatar billede Sundbyp Nybegynder
26. december 2015 - 15:42 #22
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. december 2015 - 16:21 #23
Det tætteste jeg kommer på Og så skal du ud og søge en Adapter til 6 Pin AUX. Sådan en
http://www.outletpc.com/ma1156.html

PSU

https://www.proshop.dk/Stroemforsyning/FEEL/2440942?utm_source=edbpriser&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite