Avatar billede squirtinator Nybegynder
27. oktober 2015 - 12:52 Der er 5 kommentarer

Sort skærmbilled og ingen bip lyd under opstart - Please hjælp!

Hej allesammen

Min stationær er stoppet med at virke ordenligt, selv om den har kørt fejlfrit i nogle år.

Den starter op, men viser intet signal på skærmen. Alle blæsere kører både på GPU, CPU, PSU og alle dioder på bundkortet lyser som de plejer. Har prøvet med et andet grafikkort dog uden held! Den mangler dog de normale bip lyde når den startes. Har testet hver ram enkelthvis stadig uden held. Har renset og støvsuget alle hardware dele. HDD virker også.

Tænker selv det enten er PSU'en som ikke længere levere de 750 watts som den skal ellers er det bundkortet den er gal med.

Bundkortet er et Asus Rampage 2 Gene. Nogen som har oplevet samme problem eller ved hvor fejlen er?

MVH Christian
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2015 - 13:09 #1
tag alt strøm fra maskinen

rør en jordbunden radiator for statisk afladning af strøm
tag grafikkortet ud
tag batteriet på bundkortet ud i et par minutter
tryk på kabinettets start knap i 10 sekunder eller 15

sæt batteri i igen eller skift det hvis det trænger
sæt grafikkort i igen
start maskinen op igen og gå i bios og save

hvis der stadig ikke er noget billede på skyldes det et defekt kort
eller manglende strøm hvis kortet kræver det

det er sjældent det er strømforsyningen der pludselig ikke lever strøm nok

det kan jo være du skal afinstallere grafikkort driveren og finde en ny
for at udelukke
Avatar billede squirtinator Nybegynder
27. oktober 2015 - 13:20 #2
1# Batteriet i bundkortet er CMOS batteriet du mener ikke?

hvis der stadig ikke er noget billede på skyldes det et defekt kort
eller manglende strøm hvis kortet kræver det.

Er det defekt bundkort du mener med det?

Vender lige tilbage når jeg har afprøvet din vejledning! :)
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2015 - 15:44 #3
jo det skal også ud fordi det får bios til at huske små indstillinger
hvis det er bios der husker forkert nulstiller du jo den ved at hive batteriet ud

sådan gør man for at udelukke

på nogle grafikkort skal man bruge ekstra strømstik på graffikkortet
men i dit tilfælde er det jo ikke det med mindre et sidder løst -udeluk det

m.v.h
Avatar billede squirtinator Nybegynder
27. oktober 2015 - 16:58 #4
Har prøvet at tage alt strøm fra og taget cmos batteriet ud. Men det lader ikke til at virke... :(
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2015 - 08:12 #5
hvis bios ikke giver lyd fra sig hvis man kun har bundkort med strøm på og grafikkort er det nok som du skriver bundkortet
det var derfor jeg foreslog at nulstille bios

du kunne få testet det på et værksted
mange steder har de gratis tilbud eller for små penge fejlfinding

her er et eksempel

https://mentech.dk/page/baerbar-pc-service.html

jeg har brugt dem nogle gange og det har virket hos mig ved at de fandt 3 forskellige asus bundkort med fejl på som kostede mig en windows licens (tak microsoft)

jeg ved de skiller den ad og tester bundkort for sig og så videre

m.v.h