Avatar billede ksor Mester
09. august 2015 - 20:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Gøre IBM ThinkCenter Pentium CPU "kraftigere" ?

Jeg har en sådan ældre PC til mit "hjemmestudie" med et externt lydkort/recordingsystem der KUN kan køre i XP 2002 SP3, da der ikke findes drivere til nyere Windows.

Jeg er ved at nærme mig grænsen for, hvad CPU'en kan håndtere, hvilkes vises af en "Performance Monitor" i mit musiksoftware (Reaper). Performance Monitoren viser, hvor "flaskehalsene" er i et musikproject, og det er CPU'en som er flaskehalsen - der er rigeligt med RAM til rådighed.

CPU'en er en Pentium(R) D - 3.40 Ghz. Der er 3 Gb RAM i maskinen, men "Egenskaber for system" viser kun 1,98 GB RAM af en eller anden grund, og så står der også "Fysisk adresseudvidelse".

Hvad kan jeg gøre for at få CPU'en til at yde noget mere ?
Avatar billede Blueeyez Mester
09. august 2015 - 20:30 #1
Har du prøvet driveren til XP af i Windows 7, 8 eller 10?
Avatar billede ksor Mester
09. august 2015 - 20:54 #2
Ja, den virker ikke der !
Avatar billede Blueeyez Mester
09. august 2015 - 21:06 #3
Hvad er model navnet på pcen?
Avatar billede ksor Mester
09. august 2015 - 21:23 #4
I min oversigt har jeg skrevet:

M8113 (delvis nr)

Jeg ved ikke hvorfor der der "(Delvis nr)" står der - måske fordi jeg ikke har kunne læse resten.
Avatar billede ksor Mester
09. august 2015 - 21:48 #6
Avatar billede Blueeyez Mester
09. august 2015 - 22:01 #7
Okay..

De muligheder jeg kan se som virker realistiske er:

Mulighed 1: Find et nyt lydkort som er understøttet i Windows 7, 8 og 10
Mulighed 2: Find en pc med WIndows XP som har en kraftigere cpu i7 formentligt.. (Ved ikke om sådan en pc kan købes ny, men et alternativ er refurb.dk og ellers guloggratis.dk dba.dk mm.. dog er refurb dog nok mere pålidelig.. evt skriv til dem..
Avatar billede ksor Mester
09. august 2015 - 22:14 #8
ok - skriver du lige et svar, så jeg kan lukke sagen her ?
Avatar billede Blueeyez Mester
09. august 2015 - 22:23 #9
Får du her.