Avatar billede aleq Juniormester
13. april 2015 - 18:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

bruge en 1440p skærm på en laptop med 1080p native resolution

Hej

Her er en PDF med præcise specs på min laptop (Acer Aspire V3 V3-571G): https://www.dropbox.com/s/fb12dfm3q3b5rgh/ProductSpec-NX.RZPED.019%28V3-571G-736b8G1TBDCaii%29.pdf?dl=0 og her er den skærm jeg overvejer stærkt: http://www.displaylag.com/benq-gw2765ht-review-1440p-ips-monitor/

Min laptops native resolution er 1920x1080 og den skærms (som jeg overvejer) resolution er 2560x1440 og jeg undrer mig bare over hvorvidt det er en god ide at investere i den skærm, for at bruge den primært med den laptop.

Min største bekymring ligger i, hvorvidt jeg vil gå glip af masser af performance, hvis jeg kommer til at bruge den skærm med den opløsning. Og hvad hvis jeg sænker skærmens opløsning (dvs. sænker opløsningen på min laptop mens jeg bruger skærmen) til laptops native (1080p) opløsning - vil billedet ende med at blive af dårligere kvalitet i f.eks. spil?

Med andre ord. Hvis jeg sænker opløsningen på en skærm med 2560x1440 native ned TIL 1920x1080, vil billedet blive meget grimmere i spil?

Grunden til at jeg er interesseret i at sænke opløsningen, er fordi jeg har mistanke om, at når jeg tvinger en laptop at køre med en højere opløsning, end den oprindeligt er beregnet til, at min performance vil lide gevaldigt.

Mvh Alex
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2015 - 18:46 #1
Jeg ville først prøve med fuld opløsning - det ville give bedste billede.
Men (2560/1920)*1080 giver 1440, så de har præcis samme h/b forhold, og en skalering til full-hd vil derfor ikke trække i billedet.
Men 2560/1920=1,333333 så antal pixel går ikke op. Der vil være minimale forskydninger i billedet.
Du må prøve opløsninger selv - og måle i egne spil, hvad der sker. Personligt kan jeg godt leve med at min kabale er lidt langsommere (spiller ellers ikke).
Avatar billede aleq Juniormester
14. april 2015 - 12:48 #2
Jeg ville først prøve med fuld opløsning <-- jamen jeg har jo ikke skærmen endnu, hvilket hvorfor jeg netop spørger om det.

Men tak for svaret. Jeg tvivler at jeg får bedre svar herinde, så du må godt oprette et svar.

Jeg synes mange svar man får her på eksperten er enten subjektive synspunkter eller måske-svar.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. april 2015 - 15:13 #3
Bare luk selv.
Men du kunne jo tage laptop med i en butik og (efter du har fået lov) koble på og lave en hastighedstest med et program sammenlignet med dine data (som du havde hjemmefra). Og teste med begge opløsninger. Kan så godt være, at skærm er 100kr dyrere i butik fremfor en hjemmeside, men støt butikken, der kan levere service.
Avatar billede aleq Juniormester
15. april 2015 - 16:32 #4
Ok, tak alligevel :) god dag