Avatar billede endurancel Novice
17. februar 2015 - 06:44 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk markering

Hej
Jeg skal beregne gennemsnittet af en række tal, og det ønsker jeg at gøre dynamisk, så jeg via celle A1 kan angive om jeg ønsker gennemsnittet for de sidste 6 eller 12 perioder.

=SUM(D3:I3)/6
=SUM(D3:03)/12

Dvs. at hvis jeg i ovenstående formel vil erstatte henholdsvis 6 og 12 med celle A1, men jeg mangler også at ændre min markering.
Hvis formlen så ændres til =SUM(D3:I3)/6
og jeg efterfølgende ændrer celle A1 til 12, så skal markeringen også ændres til at vælge 12 celler.

Hvordan gør jeg det?
Avatar billede natkatten Mester
17. februar 2015 - 07:45 #1
Hvis du har dine tal i række 3 (fra kolonne A til kolonne Z), så kan følgende benyttes:

=SUM(D3:I3)/TÆL(A3:Z3)

Denne forudsættes, at der ikke er "uvedkommende tal" i området. Den er til gengæld ligeglad med om der er tekst.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. februar 2015 - 08:02 #2
=MIDDEL(D3:INDEKS($D$3:$Z$3;A1))

Hvis engelsksproget Excel:

=AVERAGE(D3:INDEX($D$3:$Z$3;A1))
Avatar billede endurancel Novice
17. februar 2015 - 09:21 #3
Tak for tilbagemeldingerne.

xl-Enthusiast du har netop taget højde for min celle A1, hvori jeg vil angive perioderne jeg ønsker gennemsnittet for. Så xl-Enthusiast hvis du sender et svar, så giver jeg point.

Tak til jer begge.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. februar 2015 - 09:41 #4
OK.