De kommercielle tv-stationer føler sig truet af harddiskoptageren, da stadig flere amerikanske seere optager udsendelserne og springer reklame-blokken over.
Analysefirmaet Jupiter Research har regnet sig frem til, at 53 procent af amerikanerne spoler forbi reklameblokke. Det skulle svare til, at hver niende tv-reklame bliver sprunget over. Eller at 47 milliarder annoncekroner ud af de 435 milliarder kroner, som der reklameres for på tv hvert i USA, er spildte. Det er mange penge at miste for annoncørerne og tv-stationerne.
Indtil nu har man ment, at redningen skulle komme fra placeringen af produkter i serier. Altså skjult reklame, hvor eksempelvis skuespillerne børster tænder med en bestemt tandpastamærke, men nu forsøger annoncørerne sig med nye tricks, skriver nyhedsbureauerne Reuters og AP.
Tv-selskabet Fox har nemlig for første gang lavet en temmelig speciel reklame for et af sine egne tv-show, som er et stillfoto, som vises i 30 sekunder, mens der er dialog i baggrunden.
Det vil sige, at alle, der spoler henover, blot ser det samme foto i et par sekunder, mens almindelige seere får hele dialogen. Dermed tror hurtigspoleren, at nu begynder en ny udsendelse, så chancen er større for, at hun stopper op og lige vil se, hvad der skal til at starte.
Også fastfoodfirmaet Kentucky Fried Chicken har forsøgt sig med et kneb over for harddiskoptagerne. Firmaet giver kunderne rabat, hvis de skriver en kode ned, som vises i reklamen i ganske få sekunder. Det betyder, at seeren må se reklamen ved normal hastighed for at opfatte koden.
På nettet og i indbakken i e-mailprogrammet vil folk til gengæld gerne se reklamer i form af viral markedsføring, blot den er sjov og underholdende.