Toptunet grafikkort
Med denne guide i hånden kan man fintune sit grafikkort til enten at give den bedste ydelse eller den flotteste grafik. Og her er der tale om enten eller – man kan ikke få i både pose og sæk. Hvis man prioriterer fart, må man nødvendigvis give køb på billedkvaliteten og vice versa.
1. Sådan kommer du igang
For at få adgang til de avancerede grafik indstillinger skal man gøre følgende. Højreklik på Skrivebordet og vælg Egenskaber. Vælg fanebladet Indstillinger og tryk derefter på Avanceret.
Har man et grafikkort med Nvidia chip, gør man derefter følgende: På fanebladet, der svarer til navnet på ens grafikkort, skal man sørge for, at der er flueben i Vis avancerede indstillinger. GeForce 5900 er navnet på det grafikkort, vi har brugt.
Bruger man et grafikkort med en chip fra ATI, skal man gøre følgende: På fanebladet 3D skal man sørge for, at der er flueben i Use custom settings og derefter trykke på knappen Custom for at få adgang til de avancerede indstillinger og Smartshader Effects.
Herefter vælger man Direct3D eller OpenGL afhængigt af, hvilken standard spillet understøtter.
Er der flueben ved Application preference betyder det, at spillet styrer indstillingen, og ved at fjerne fluebenet kan man tvinge spillet til at bruge netop den indstilling, man gerne selv vil bruge.
2. Lad grafikkortet afspille video
WMV Acceleration: Denne facilitet hjælper grafikkortet med at afspille Windows media filer (.wmv). Det betyder, at processoren i pc’en skal bruge færre kræfter på at vise video og derfor kan bruge mere tid på andre opgaver. For bedste ydelse skal WMV Acceleration være aktiveret.
WMV Acceleration virker kun med Windows Media Player 10 og kræver desuden, at man installerer følgende patch: support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en us;888656
3. Fart på grafikken i Windows
Hardware acceleration: Her bestemmer man, hvor mange af de forskellige grafiske opgaver i Windows, der skal benytte sig af hardwaren i grafikkortet. For bedste ydelse bør skyderen stå på Fuld.
Har man problemer med, at computeren går ned, kan man prøve at skrue ned for accelerationen. I 99 procent af tilfældene burde denne facilitet dog ikke påvirke stabiliteten.
4. Sammenlægning af læse- og skriveoperationer
Enable Write Combining/Aktivér WC: Med denne facilitet kan man samle flere operationer til én samlet læse eller skriveoperation. Det sparer tid og øger dermed hastigheden.
Bør være slået til, med mindre pc’en har stabilitetsproblemer. I så fald kan man prøve at slå den fra for at se, om det gør pc’en mere stabil.
5. Sæt fart på bussen
Set AGP Speed: Her kan man fastsætte, hvor meget båndbredde der skal være til rådighed for AGP kortet. Denne indstilling skal stå så højt som muligt for maksimal ydelse.
De fleste moderne AGP grafikkort understøtter den maksimale hastighed på 8x på AGP bussen, men det er ikke altid, at man kan se det i Windows.
Indstillingen findes nemlig også i BIOS, og hvis hastigheden ikke er sat til 8x i BIOS, får man ikke mulighed for at sætte indstillingen på 8x i Windows.
AGP Speed kan dog gøre især ældre pc’er ustabile. Typisk vil man opleve det i spil, hvor computeren simpelthen fryser og ikke er til at komme i kontakt med. Det kan afhjælpes ved at sætte hastigheden ned til 4x eller 2x, både i BIOS og i Windows.
6. Spring systemhukommelsen over
Fast Write / AGP Fast Write: Med Fast Write slået til kan processoren skrive direkte i grafikkortets hukommelse. Det betyder, at man kan spare data for at skulle en tur forbi systemhukommelsen først, og det betyder naturligvis bedre ydelse.
Det er ikke unormalt, at der er op til 10 procent forskel i ydelsen, afhængigt af, om Fast Write er slået til eller fra. Bemærk i øvrigt, at Fast Write også skal være slået til i BIOS, før det har nogen effekt.
7. Fjern hakker i grafikken
Anti Aliasing/Indstillinger for anti aliasing: Anti Aliasing fjerner de grimme hakker i 3D grafikken ved at udjævne dem, så de bliver sværere at se. Eneste problem er, at Anti Aliasing koster meget ydelse, når den er slået til.
Jo højere Anti Aliasing, man benytter sig af, jo flottere bliver grafikken, men samtidig skal man regne med dårligere ydelse i spil. Her må man træffe et valg – vil man have maksimal ydelse, skal man slå Anti Aliasing fra.
8. Flottere teksturer
Anisoptropic Filtering/Anisotrop filtrering:
Denne facilitet sørger for at køre grafikken igennem et filter, så den bliver pænere. Teksturer (det vil sige overflader) på objekter, som ligger et godt stykke ude i horisonten, eller objekter, som forsvinder ud i horisonten, bliver uskarpe, jo længere ud man kommer.
Eksempelvis vil grafikken for en asfaltvej være skarp tæt på, mens den bliver mere og mere uskarp, jo længere ud man kommer på vejen. Anisoptropic Filtering sørger for, at overgangen bliver mere naturlig, og at grafikken forbliver skarp længere ude i horisonten.
Det koster dog ydelse at få flottere grafik, så man må afveje med sig selv, om det er værd at gå ned i ydelse for at få flottere grafik. For maksimal ydelse skal Anisotrop filtrering være slået fra.
9. Dybde i 3D-grafikken
Mipmap Detail Level/Trelineær optimering/Tving mipmaps:
Mipmap er en teknik, der kan skabe illusionen af dybde i 3D grafik. Den bruges, når der er flere ens objekter på skærmen, som bruger samme tekstur (overflade billede).
For at skabe illusionen af, at nogle objekter er længere væk end andre, sørger Mipmap funktionen for, at de tætteste objekter bliver beklædt med en tekstur med høj opløsning. Derefter bliver opløsningen på teksturen dårligere og dårligere, jo længere væk objektet er fra skærmen.
Det svarer til, hvordan vores egne øjne opfatter verden. Der findes to typer af Mipmap, trelineær og tolineær (trilinear og bilinear). Trelineær er pænere end tolineær.
I gamle dage kostede Mipmap en del ydelse, men på moderne grafikkort er det nærmest gratis at bruge, så man kan lige så godt lade Mipmap være slået til.
10. Synkroniseret af grafikkort og skærmen
Wait for Vertical Sync / Lodret synkronisering: Denne funktion synkroniserer grafikkortets opdatering af billederne med skærmens opdatering. Det betyder, at hvis skærmen kører med 85 Hertz, så sender grafikkortet ikke flere end 85 billeder i sekundet til skærmen.
Men det kan faktisk koste ydelse og nedsætte antallet af billeder per sekund i spil. Såfremt pc’en ikke altid kan levere 85 billeder per sekund. men eksempelvis kun 70, vil synkroniseringen gå fløjten. Det betyder, at grafikkortet kan risikere at komme til at stå og vente på, at skærmen har tid til at modtage billedet.
Først derefter kan grafikkortet gå i gang med at udregne næste billede. Normalt er der dog plads til to eller tre billeder i grafikkortets buffer, men princippet er det samme.
Ved at slå Vertical Sync fra får man altid den maksimale ydelse ud af grafikkortet, men det kan også medføre et problem, der kaldes tearing. Når grafikkortet kan sende billeder til skærmen hele tiden, så betyder det, at der nogle gange vil opstå situationer, hvor skærmen er gået i gang med at vise ét billede, mens grafikkortet allerede har sendt et nyt af sted.
Det medfører så, at det billede, som bliver vist på skærmen, vil være sammensat af to forskellige billeder. Det kan typisk kun ses i hurtige actionspil, og det ser nærmest ud, som om skærmbilledet knækker, da den ene del af billedet ikke passer 100 procent til den anden.
Her er der igen tale om smag og behag – nogle kan fint leve med dette, bare de får maksimal ydelse, mens det for andre er så irriterende, at de gerne går lidt ned i ydelse for at få den bedste billedkvalitet.
11. Fede effekter
SMARTSHADER Effects: Smartshader Effects har ikke nogen direkte effekt på ydelsen. I stedet giver det muligheden for at ændre på grafikken i spil. De nye grafik processorer er så kraftige, at de uden problemer kan skabe en masse effekter uden at få sved på panden, og det har ATI udnyttet med denne facilitet.
Blandt andet kan man få grafikkortet til at fjerne alle farver og kun vise spillet i sort/hvid som en gammel film i fjernsynet. Man kan også vælge at invertere farverne eller få farverne til løbende at ændre sig. Der er flere muligheder, men det er kun for sjov, rent ydelsesmæssigt har man ingen fordel af det.
12. Lovlig overlocking af grafikkortet
Overdrive: Med Overdrive kan man overclocke sit ATI grafikkort, uden at man mister garantien. Windows holder øje med temperaturen på grafikkortet og skruer op for clockfrekvensen på chippen, indtil grafikkortet når en forudbestemt temperatur.
Den højere clockfrekvens får grafikkortet til at arbejde hurtigere, og da der hele tiden bliver holdt øje med temperaturen, risikerer man ikke at brænde noget af. Derfor bør denne facilitet være slået til for bedst ydelse. Som altid, når man overclocker pc’en, kan det resultere i en ustabil pc, og i de tilfælde må man slå Overdrive fra igen.