ange, der fører kørebog, kan nikke genkendende til den ”Alzheimer Light”, som betyder, at man ikke lige får noteret i sin kørebog.
Efterfølgende sidder man til langt ud på natten, bevæbnet med lommeregner og kalender, og prøver febrilsk at huske hvor, hvornår, hvor langt, til hvem og hvorfor man har kørt.
Med det GPS-baserede system Autolog i bilen kan man helt automatisk holde styr på sin kørsel.
Autolog er simpelthen en automatisk kørebog, der konstant registrerer bilens kørsel via en datalogger med GPS, og al kørsel kortlægges derved med informationer om, hvor, hvornår og hvor langt du har kørt.
Når det er tid til opdatering af kørebogen, tilsluttes dataloggeren ganske enkelt pc’en via USB.
I det medfølgende program håndteres alle data fra loggeren. GPS-koordinaterne samkøres med en webservice fra Microsoft via internetforbindelsen, hvorefter alle afgangs- og ankomst-adresser tilføjes tidspunkter og kørte kilometer.
Du kan desuden vælge, om det er privat- eller firmakørsel, tilføje ruter og data manuelt samt knytte kommentarer til de kørte ruter.
Der medfølger software til håndtering af data, en sugekop til ledningen, en 12 V adapter til bilens cigartænder, der omformer til USB, samt en lille flad magnet, hvorpå GPS-antennen kan placeres. I antennen er indbygget hukommelse med plads til GPS-koordinater (UTM) for op til 2.000 kørte kilometer.
Når bilen startes, begynder GPS’en automatisk at registrere bilens kørsel, og GPS-koordinaterne lagres i data-loggeren. Ganske smart – men der var det kendte GPS-problem, hvor det ved opstart kan tage nogle sekunder, før der er kontakt til satellitterne.
Dermed bliver startadressen ikke altid helt korrekt, og den registrerede distance nogle hundrede meter unøjagtig.
I den seneste softwareopdatering er problemet løst ved en funktion, hvor seneste stopadresse bliver automatisk startadresse. Vi løste problemet ved at trække en ledning direkte fra bilens batteri til cigartænderen – så har dataloggeren konstant strøm og er altid klar til at logge data.
Da GPS-loggeren kan lagre op til et par tusinde kørte kilometer, kan Autolog reelt sidde i bilen flere uger, uden at man skal tænke på registrering af sin kørsel.
Men efter tre uger er der kørt mange kilometer og forskellige ture, og undertegnede “testpilot” må blankt erkende, at egen interne memory ikke nødvendigvis lagrer alle vilkårlige adresser, som bilen er kørt til og fra gennem perioden. Derfor kan det varmt anbefales med en fast ugentlig procedure til overførsel af data.
Autolog overholder alle SKAT´s krav til kørselsregistrering med automatiske data om tidspunkt for start og stop, dato samt start- og slut-adresser for hver rute, kørte kilometer, afstemning med bilens kilometertæller samt efterfølgende beskrivelse af rutens erhvervsmæssige formål. Desuden tilføjes alle brugernes navne, adresser og CPR-numre i systemet.
Autolog fås både til registrering af erhvervsmæssig og privat kørsel. Erhvervsversionen er også et styringsværktøj, stilet mod selvstændige erhvervsdrivende og virksomheder med flere biler, der ønsker fuld administrativ kontrol over kørslen.
Egentlig burde prisen måske trække Autolog ned på karakteren fire. Der mangler for eksempel indikation for, om dataloggeren er tændt, og det kan være lidt bøvlet for menigmand at trække direkte spænding til cigartænderen. Men det kan jo også bruges til det transportable køleskab, så der altid er en kold cola til køreturen.
Alt i alt er Autolog et supersmart værktøj til alle, som skal dokumentere kørslen. Systemet er spækket med smarte funktioner, der giver komplet overblik over al kørsel og tidsforbrug, og nu er det endelig slut med krøllede kørebøger, indtørrede kuglepenne og manglende kørselsdata.
Når du en dag bliver inviteret til torskegilde hos SKAT og skal redegøre for de fradragsberettigede 45.000 kilometers kørsel fra december måned i fjor, kan du bare printe og medbringe en komplet og detaljeret kørebog med alle data og automatisk beregnet kørselsgodtgørelse