Hvis der er en branche, der ikke kan få nok af at give sig selv priser, så er det reklamebranchen. Hvert år afholdes der et reklame-verdensmesterskab i den franske by Cannes under navnet Cannes Lions. Det fineste, man kan vinde dernede, er en guldløve.
I år vandt det danske webureau Framfab Danmark to guldløver. Den ene løve blev givet for en viral-film, der viser den brasilianske fodboldspiller Ronaldinho skyde og ramme overliggeren på målet tre gange i træk.
Ifølge dagbladet Børsen er filmen siden november sidste år set af over 25 millioner mennesker. Der har været store diskussioner på nettet om, hvorvidt filmen er snyd, eller om Ronaldinho vitterlig kan, hvad filmen viser.
Den anden guldløve blev givet for Framfabs kampagne »Joga Bonito«. Kampagnen går ud på at få folk fra hele verden til at indsende få sekunders videoklip med eget spil, hvor en bold kommer ind i billedet og skal ud igen. På Framfabs kontor i København klippes det hele sammen, og filmen kan ses på nettet og bliver dag for dag længere.
Se Ronaldinho-klippet her (kræver Quicktime).
Se en sjov video, der viser hvordan mistænksomme personer mener, at Ronaldinho-klippet er blevet fremstillet her.
Se Joga Bonito her.