Den amerikanske musikbranche vil nu stoppe de mange hjemmebryggede musikvideoer med underlægningsmusik fra de store pladeselskaber på gratis online video-tjenester som YouTube og Google Video.
Ifølge musikhjemmesiden Project Opus, så vil musikbranchen nu sende fjern-straks-eller-vi-sagsøger-dig breve ud til alle, der har brugt kommerciel musik til deres hjemmevideo, da det er ulovligt. Med mindre de unge vil betale for at bruge musikken, hvad der er en bekostelig affære.
Brooke "Brookers" Brodack er en af de unge, der er blevet musikvideo-stjerner ved hjælp af YouTube. Hendes videoer er set over en million gange på nettet, og hun skal nu lave videoer til et amerikansk produktionselskab på baggrund af hendes YouTube-performance. Se en af hendes musikvideoer her.
I lang tid har både pladeselskaberne og Hollywood holdt sig fra YouTube, da de ikke har vidst, hvordan de skal forholde sig til de mange ulovlige musik- og filmklip på websiden. Men nu vil musikbranchen altså have penge.
Indtil for nylig så musikindustrien i øvrigt musikvideoer som en reklamesøjle for musikken og var glade for, at musikvideoerne blev spredt på hele nettet. Denne virale udbredelse har, ifølge Project Opus, endda solgt flere videoer. Men også her er selskaberne nu mere tilbageholdne, da der er kommet penge i originale musikvideoer. Eksempelvis sælger iTunes musikvideoer for to dollar stykket.