Slut med elendige optagelser
Vi kender den alle sammen: Hjemmevideoen som ser ud til at været filmet af en koffein-afhængig chimpanse, der endnu ikke har fået dagens første skud kaffe.
Billedet rystes, panoreres og zoomes, så tilskuerne bliver søsyge, og enten er klippene langtrukne og kedelige, eller også går det hele så hurtigt, at man hverken kan finde hoved eller hale i handlingen.
Heldigvis er det forbløffende let at filme noget, der ligner semiprofessionelle optagelser, selv med et billigt videokamera. Det er nemlig fotografen og ikke teknologien, der kan gøre hele forskellen på ovennævnte hjemmevideo, så resultatet bliver en film, man med stolthed kan vise frem.
Filmfotograf Lars Jakobsen har optaget adskillige dvd'er om livet i Danmark og været nomineret på Filminstituttets kortfilmfestival for sin dokumentarfilm om verdens ældste fotograf Niels Jensen. Han ved, hvordan man filmer og klipper en professionel video, og han giver her sin viden og erfaring videre til PC Worlds læsere.
Kend kameraet og filmens formål
– Lad os starte med tre helt elementære ting, siger Lars Jakobsen.
– Man bør starte med at lære sit kamera at kende. Det betyder selvfølgelig, at man skal tage hætten af linsen, kigge rigtigt i søgeren og holde korrekt på kameraet, men også at man skal sætte sig ind i, hvordan knapperne og funktionerne virker. Det kan godt betale sig at start med at bruge et par timer eller en eftermiddag på at blive fortrolig med apparatet, for det går tit galt med optagelserne, hvis man ikke har styr på teknologien.
– Næste skridt er at lære at placere sig strategisk i forhold til det, man skal filme. I stedet for bare at stille sig i hjørnet af forsamlingshuset under mormors 75 års fødselsdag, så tænk lige på, hvad det er, der skal filmes. Man kan ofte placere sig centralt i lokalet, hvor man kan få det hele med, uden at være i vejen.
Tredje grundtip fra Lars Jakobsen handler om at vælge sine klip med omhu.
– Når man filmer, er det vigtigste evnen til at vælge fra. Personligt tænder jeg kun kameraet, når scenen er rigtig god. Man kan selvfølgelig altid redigere i materialet bagefter, men man står hurtigt med flere timers film, hvor man kun skal bruge fem minutter, og så bliver redigeringen en unødvendigt tung opgave.
Som afslutning på de elementære tip anbefaler Lars Jakobsen, at man altid lader kameraet køre lidt længere end nødvendigt, når man filmer.
– På den måde undgår man at blive tvunget til at klippe filmen midt i en bevægelse, såsom når en person er på vej ud af billedet.
Start med hvor, hvem og hvorfor
Typiske hjemmevideoer starter direkte med en begivenhed, hvor man hverken kender omstændigheden eller deltagerne.
Når man har styr på kameraet og er parat til at filme de sekvenser, der skal udgøre den endelige film, er der en rigtig rækkefølge at gøre tingene i. Især når det gælder de første tre klip.
– Start med at filme et overbliksbillede, der viser, hvor det foregår. Er det regnvejr eller solskinsvejr? Er det i legehuset eller i forsamlingshuset?, siger Lars Jakobsen.
– Næste scene bør være en halvtotal, som introducerer de personer, der er med i scenen. Altså mormor og morfar og de nærmeste gæster omkring dem, hvis vi holder os til fødselsdagsfesten i forsamlingshuset.
– Nu ved vi, hvor vi er, og hvem der er med. Tredje klip skal etablere, hvorfor vi er her. Det kan illustreres med et kort klip af gaver og flag eller måske et billede af et skilt, hvor der står “Mormor 75 år” eller noget lignende. Hovedsagen er at få fastslået begivenheden.
Efterfølgende gælder det ifølge Lars Jakobsen om at holde sig til de væsentligste punkter.
– Man skal være lidt kræsen og sortere groft i klippene, anbefaler han. Det er også nu, at det gælder om at få placeret sig strategisk smart. Hvis man gør det, kan man, når kagen bæres ind, få billeder af indbæringen, et nærbillede af kagen og et af mormor med tårer i øjnene.
Korte, rolige klip giver succes
Der er ifølge Lars Jakobsen især tre tip, der er værd at huske, når man står midt i begivenhederne og skal vælge sit klip:
– Et: Tag billeder af det, der ser godt ud og er godt belyst. To: Hold kameraet stille. Tre: Gå i højde med motivet.
For at holde kameraet stille, bør man overveje et etbenet kamerastativ.
– Der findes nogle, som er cirka 30 centimeter lange, men folder sig ud til halvanden meter ved tryk på en knap. Den slags stativer er ikke særligt dyre – en professionel model koster 5-600 kroner, og det gør en stor forskel, siger Lars Jakobsen og uddyber samtidig sit tip om at gå i højde med motivet.
– Man skal selvfølgelig ikke klatre op i en flagstang for at tage et billede af et flag, men man bør gå i knæ, når man filmer lille Emil på fire år. Og filmer man gravhunden, skal man ned på gulvet. Ellers får man de her “oppefra” billeder.
Et sidste tip fra Lars Jakobsen gælder længden af filmens individuelle klip:
– Generelt skal man aldrig lave klip, der er længere end 5-8 sekunder. Ved at lave korte klip, har man også større chance for at holde billedet roligt. Man kan holde kameraet bomstille i få sekunder, men så heller ikke længere, slutter Lars Jakobsen og understreger endnu engang værdien af et kamerastativ.
Det skal du undgå
Når det gælder om at bruge kameraets indbyggede teknologi, er Lars Jakobsen forholdsvis konservativ. Funktionen i moderne kameraer kan nemlig friste til unødigt urolige optagelser. Her er hans bud på manøvrer, man skal undgå:
Filme i modlys
Man skal ikke arbejde for meget med modlys, med mindre man har et kamera, der er godt til den slags. Man kan selvfølgelig altid vurdere resultatet på LCD-skærmen, men ofte ender man med nogle silhouetter, der går rundt foran en solnedgang.
Panorere
Lad være med at panorere, hvis der ikke er grund til det. Filmer man eksempelvis havet, behøver man ikke at panorere, for havet ser ens ud over det hele. Men filmer man et krydstogtskib ved Langelinie, er det selvfølgelig svært at få det hele med uden at panorere.
Vise zoom på filmen
Zoom kan bruges godt, når man har placeret sig midt i et lokale og har brug for at tage et halvtotal-billede. Men lad være med at vise selve zoom-effekten på den færdige film. Og lad være med at bruge den digitale zoom, for det pixelerer billedet. Hvis man absolut vil bruge digital zoom i et klip, så gør det i efterredigeringen på computeren. Der kan man nemlig holde billedet helt stabilt, hvilket er svært, når man filmer.