Forsker: Drop opgradering af software

Lær at bruge den software, I allerede har, fremfor konstant at opdatere og købe nyt. Så bliver software en god investering. Det siger datalog Klaus Jul Jeppesen, der er ved at lægge sidste hånd en ph.d. om fænomenet softwarefejl.

- Dybest set burde vi holde op med at producere og købe software de næste fem-ti år. I stedet burde vi lære at bruge det, vi har, og løse de problemer, det giver. Det kan give stor stigning i produktiviteten på virksomhederne.

Så bombastisk lyder konklusionen fra en mand, der i de sidste tre år har forsket i softwarefejls årsager og konsekvenser, Klaus Jul Jeppesen (billedet).

Inspirationen til hans ph.d. projekt på IT-højskolen kom fra 24 års karriere med softwareudvikling og IT-drift i teknologikoncernen ABB. Her udviklede han blandt andet fejlfri software til en stor del af Danmarks energiforsyning.

Men Klaus Jul Jeppesen erkender samtidig, at en total opbremsning på softwareområdet ikke er noget realistisk scenarie.

- Jeg taler jo mine venner imod, når jeg siger det. De lever af at lave ny software hele tiden, siger Klaus Jeppesen med henvisning til sine fagfæller - dataloger, ingeniører og lignende.

Brug et minut fremfor 59 minutter

Alligevel fastholder han, at der hos softwareleverandørernes kunder kan være rigtig god grund til at stoppe op og få overblik over, hvordan software i praksis virker - set med brugernes, supporternes og ledelsens øjne.

Klaus Jul Jeppesen giver et simpelt eksempel:
I en større virksomhed skal fem projektledere hver især udfærdige en økonomirapport om måneden. Det bruger hver projektleder en time på. Men der findes faktisk en funktion i deres software, som gør det muligt at lave rapporten på et minut. Denne smarte funktion kendte man til i virksomhedens økonomiafdeling, men projektlederne gjorde ikke. Defor spildte fem mennesker hver især 59 minutter om måneden.

Vil man forebygge den type spild, kunne man se nærmere på forskellige personalegruppers arbejdsprocesser og derudfra udfærdige målrettede guides til at bruge programmerne mest optimalt, foreslår Klaus Jul Jeppesen.

- Supportafdelingen kunne også holde jævnlige gå-hjem-møder, hvor de inviterer slutbrugerne til at komme og fortælle om de ting, der generer dem allermest i det daglige arbejd. Måske er der to ting, der går igen hos mange medarbejdere. Måske skyldes det en softwarefejl, og måske kan den afværges fremover med en lille opskrift eller brugerinstruktion, siger Klaus Jul Jeppesen

Softwarefrustrationer 15 procent af tiden

Australske undersøgelser viser, at der generelt spildes meget arbejdstid på at få computeren til at makke ret og på at hjælpe kolleger med at løse softwareudfordringer. Op til 15 procent af tiden på jobbet går generelt med den slags bøvl og fumleri.

Klaus Jul Jeppesen har belyst baggrunden for dette spild ved at undersøge otte danske, små og større virksomheder både af den offentlig og den private slags.

På virksomhederne har han via spørgeskemaer og interviews arbejdet ud fra en trekantsmodel. De tre hjørner i trekanten repræsenterer ledergruppen, IT-supportgruppen og slutbrugergruppen.

Ideelt set fungerer software i en virksomhed sådan, at ledelsen investerer i software, som brugerne får så stor gavn af i deres arbejde, at det udløser en benefit til virksomheden. Eventuelle forhindringer løser supporterne.

Men virkeligheden er en noget anden, viser Klaus Jul Jeppesens undersøgelser. Han spurgte eksempelvis de tre parter i trekanten om supporten.

Brugerne blev spurgt, hvilken service de helst ville have af supporten. Supporterne blev spurgt, hvad de troede, at brugerne helst ville have. Og ledelsen skulle svare på, hvad den mente, at brugerne fik ud af supporten.

Svarene fra de tre parter viste, at opfattelsen og forventningerne var vidt forskellige og noget modstridende. Men det fandt man først ud at ved at spørge til emnet.

Brandslukning uden analyse

Et generelt problem, Klaus Jul Jeppesen konstaterede i sin forskning, er, at supportafdelingen arbejder for lidt med forebyggelse.

- I dag er den typiske supportafdeling ren og skær brandslukning. Mit forslag er, at IT-support i højere grad skal yde proaktiv support og se på nærmere på årsagerne end den hurtigere afhjælpning. Der er potentielt mange penge at spare ved det, siger forskeren.

Men den potentielle gevinst er sjældent spor tydelig i supportafdelingerne, har Klaus Jul Jeppesen erfaret. Fremfor at konstatere, at jo færre fejl og problemer jo bedre, tæller man hvor mange telefonopkald og mails, man har klaret.

- Jeg opdagede, at supportorganisationen typisk har utrolig dårlige data om kvaliteten af deres arbejde. De har måske nogle servicemål for svartider og problemløsning. Men de opgør ikke, hvor mange brugere, der er påvirket af et problem, og hvor meget arbejdstid, det har har spildt på virksomheden, fortæller Klaus Jul Jeppesen.

Detaljerne, dokumentationen og alle argumenterne i Klaus Jul Jeppesens ph.d. om softwarefejl vil han først offentliggøre i juli måned 2002, når han har afleveret projektet forud for sit forsvar af det.

Relevant link:
Startskuddet til Klaus Jul Jeppesens forskning beskriver han på sit websted

Læs mere om, hvad Klaus Jul Jeppesen arbejdede med i ABB



Vil du vide mere om IT-forskning?

NewsScanner overvåger 300+ medier

Prøv gratis i 30 dage.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere