SAS er som alle andre flyselskaber presset af den øgede konkurrence fra lavprisselskaber som GO og Ryanair.
Det fik torsdag den skandinaviske sværvægter til at annoncere et helt nyt distributionskoncept, der fra første januar 2003 skal sikre lavere priser til kunderne.
SAS afskaffer den agent-kommission, som i dag sikrer rejsebureauerne fire procent af billetprisen på salg af rejser til Skandinavien og syv procent på rejser til resten af verden.
- Vi er presset til at reducere vores omkostninger på grund af den øgede konkurrence, og derfor tager vi nu dette initiativ, siger vicepræsident for SAS salg, Palle Christensen til Computerworld Online.
Billetterne skal fremover sælges uden kommission - men med et gebyr på 150 kroner uanset billetprisen. Købes billetten over nettet gives der 50 kroner rabat, og den kan derfor erhverves mod et gebyr på 100 kroner.
Alt i alt betyder det, at forbrugerne kan købe billetter billigere på nettet end over telefonen.
Nyt for forhandlere
Det nye salgskoncept betyder også, at billetpriserne vil variere fra salgsted til salgsted. Rejsebureauerne får ikke længere kommission fra SAS og skal i stedet hente deres profit via det salgsgebyr, det nu står dem frit for at lægge på billetterne.
Men med gebyrer på henholdsvis 100 og 150 kroner har SAS fastlagt et øvre niveau for, hvad forhandlerne kan tage, hvis de fortsat vil sælge til maksimalt den samme pris som SAS.
- Vi ønsker ikke at skabe en kanalkonflikt med bureauerne, og initiativet er ikke taget for at sælge flere billetter selv ? vi tilpasser os i virkeligheden blot til et system, der allerede eksisterer, siger Palle Sørensen.
Med den sidste del af citatet henviser Palle Sørensen til den store mængde af rejsearrangører til erhvervslivet, som allerede i dag sælger deres rejser uden agent-kommission og i stedet opkræver et gebyr for deres tjenester.
Mere på nettet
Til gengæld lægger Palle Sørensen ikke skjul på, at SAS - ved selv at give større rabat på salg via internettet - håber, at kunderne vil efterspørge denne mulighed og derved give forhandlerne større incitament til at sælge mere via internettet, som bruges så effektivt af lavprisselskaberne.
- Vi håber at skubbe til bureauerne, så de også gør en øget indsats for at sælge billetter over internettet, siger Palle Sørensen.