Et rumeventyr, der skulle sendes til månen
Matematik i Måneby er en undervisnings cd, der skal tage elever i 3. 6. klasse med på et “fængslende matematikeventyr, hvor sjove rumvæsner hjælper børnene med at løse et bredt udvalg af matematikopgaver”.
Slagplanen er, at eleven bygger sin måneby større og flottere ved at løse en række matematiske opgaver. Problemet er bare, at opgaverne til forveksling minder om traditionelle niveauinddelte regneopgaver, og at rumvæsnerne og hele miljøet ikke er sjovt, men tværtimod rigtig kedeligt.
Der er hverken tale om nogen form for pædagogisk nytænkning eller visuel oplevelse. Eneste forskel på dette program og almindelige regneopgaver er, at det foregår på skærmen og ikke på papiret. Computeren har den visuelle og lydmæssige dimension, som regnebogen mangler, men netop her, hvor spiludviklerne burde være på hjemmebane, svigter Matamatik i Måneby totalt.
Det er en ualmindeligt dårlig og søvndyssende speaker, der leder eleven gennem spillets opgaver og grafikken er mildest talt elendig. Det ligner noget fra computerens barndom, og lyd samt grafik vil næppe kunne fastholde en elev fra femte klasse foran skærmen.
Ideen om at lære matematik på nye måder er ellers fremragende, specielt set i lyset af, at matematik har et noget støvet image. Men denne undervisnings cd har langt fra den klasse, som man kan forvente af et nutidigt pædagogisk spil.
Det er kedeligt at se og høre på, og dermed afliver man ikke myten om, at matematik er kedeligt tværtimod bidrager denne cd til at fastholde en gammeldags og støvet oplevelse af det vigtige fag. En meget lille stjerne til Matematik i Måneby.