Personlige portaler er navnet på et nyt fænomen, der i disse dage breder sig som en steppebrand i de største amerikanske koncerner, skriver Børsens Nyhedsmagasin mandag.
Den grundlæggende tankegang bag portalerne er at give medarbejderne de bedst mulige betingelser til at udføre deres job optimalt, hvorfor den nye teknologi har fået navnet B2E ? business to employee.
Hvis de ansatte får optimale arbejdsforhold, bruger de færre ressourcer. De bliver samtidig mere tilfredse med deres arbejde, hvilket i sidste ende giver flere kunder og større indtjening.
Portalerne er skræddersyet til den enkelte medarbejder og kan for eksempel indeholde databaser, statistikker, kalender, e-mail, nyheder, e-handels-link til det lokale supermarked, online-bestilling af forretningsrejser, information om personaleforhold og videokonference.
Analyser viser, at ansatte i mange virksomheder sammenlagt spilder op imod en dag om ugen på at søge på må og få efter information, som er relevant for deres job. Enten på nettet eller over telefonen.
Samtidig bruger virksomhederne formuer på at sende medarbejderne rundt i verden på kurser eller til møder, som lige så godt kunne holdes over internettet.
Ifølge Børsens Nyhedsmagasin har Cisco med 40.000 ansatte verden over indført de personlige portaler med årlige besparelser på 14 milliarder kroner til følge.