Det er ikke alle medarbejdere, som behøver en stationær telefon. Sådan lyder parolen i energivirksomheden NESA.
Når selskabet 1. august 2002 flytter i nye lokaler på Lyngbyvejen, så starter selskabet samtidig en proces, som vil betyde et farvel til fastnet-telefonerne for et stort antal medarbejdere.
Nogle hundrede af selskabets cirka 850 ansatte har allerede i dag alene en mobiletelefon, men flertallet svarer fortsat både på mobil og stationær telefon.
Om et år vil billedet være omvendt, fortæller salgs- og marketingdirektør i NESA, Thomas Boe Bramsen.
- To tredjedele af vores medarbejdere vil til den tid kun have en mobiltelfon, siger han til Computerworld Online.
De første, der vil mærke denne overgang, er sælgerne, der arbejder meget ude i marken, men lukningen af de stationære telefoner er et led i NESA's generelle overgang til ?flydende? kontorlandskaber.
En stor del af de ansatte i NESA vil således ikke få eget kontor på Lyngbyvej, men i stedet en kommode til personlige papirer og ejendele. Den kan så rulles hen til fælles arbejdsborde, når behovet melder sig - og så er det smart, at telefonen følger med.
Effekt på bundlinien
Men udskiftningen kan også vise sig at være en god forretning for NESA.
Omstilling fra bord- til mobiltelefoner er nemlig en af de helt store poster på virksomhedernes telefonregning, viser den seneste IDC-analyse: "Mobil telefoni i dansk erhvervsliv 2002".
Når en virksomhed i dag modtager et opkald til en bordtelefon, som viderestilles til en mobiltelefon, så betaler virksomheden samme takst, som hvis virksomheden selv ringede ud til et mobilnummer. Det er selve omstillingen, som koster, og dette beløb kan derfor spares ved, at kunden ringer direkte til mobilen.
Det betyder ifølge IDC-Analysen, at hver tredje danske virksomhed skal overveje helt at skrotte fatsnet-telefonen.
Fortsat fastnet
På trods af den markante satsning på mobile telefoner, så er Thomas Boe Bramsen dog ikke klar til helt at lægge bordtelefonerne på hylden.
- Der er stadig en række funktionaliteter, som er bedre på de stationære telefoner. Men vi vil kun beholde fastnet-telefonerne til de medarbejdere, som på grund af deres arbejdsopgaver er meget bundet til et sted, siger han.
Læs om den seneste IDC-Analyse, der fortæller, hvordan det er muligt at barbere op til 50 procent af telefonregningen.
Virksomheder spilder millioner på telefoni.
Læs om erfaringerne fra danske virksomheder, der har sparet millioner af kroner på at samle fastnet- og mobiltelefoni.
Èn operatør giver bonus
Få svar og overblik med IDC-Analysen |