Det er velfortjent, at Navision-stifterne og de mange aktionærer får en gevinst på 11 mia. for salget af Navision, og det er naturligvis en stor ære, at et af Microsofts største opkøb bliver en 100 % dansk virksomhed. Vi kan rette ryggen som IT-nation.
Men spørgsmålet er, om vi ikke skulle dæmpe euforien og i stedet for se nærmere på, hvad konsekvensen af opkøbet bliver for danske virksomheder og for hele IT-industrien. Og her er jeg bange for, at vi får et mindre rosenrødt billede at se i fremtiden.
Når Microsoft tager 11 milliarder op af lommen og supplerer indkøbet af Great Plains sidste år med Navision, demonstrerer det, at Microsoft ikke alene ønsker en tilstedeværelse på markedet for økonomisystemer, men en dominans indenfor systemer til små og mellemstore virksomheder. For en lang række danske virksomheder betyder opkøbet, at virksomhederne bliver så godt som helkunder hos Microsoft, da økonomisystemet ofte har været den eneste væsentlige ikke-Microsoft applikation.
Microsoft har læst markedet godt nok til en erkendelse af, at ejerskab på økonomisystemet er den bedste position til at sikre, at integration mellem virksomhedens applikationer får et naturligt tilhørsforhold til Windows-pakken. Kort sagt er brikkerne lagt på plads til en monopolsituation, der går endnu videre end Microsofts allerede dominerende rolle.
Med et effektiv eneejerskab på low- og mediummarkedet, bliver det meget vanskeligt for andre virksomheder at opbygge konkurrerende systemer, fordi Microsoft har nu hele beslutningen om, hvor målstolpen skal placeres.
Browserkrigen er et meget godt eksempel på, hvordan Microsoft spiller spillet, og hvor handlingslammet resten af industrien står, når der er etableret et reelt monopol. Nu mange artikler og meget juristeri senere er det klart, hvor meget tidsfaktoren betyder i processen.
Det er naivt at forestille sig, at Microsoft ikke vil udnytte sin styrkede markedsposition. Indsatsen for at vedligeholde et alternativ til monopolet er krævende, og det ulige spil foregår konstant.
Men kampen er værd at kæmpe, fordi alternativet, det totale monopol, er skræmmende for brugerne, fordi de effektivt mister enhver chance for kontrol over egne programmer og egen udvikling. Og hvem skal drive udviklingen? Det var jo ikke Microsoft, der opfandt internettet eller gjorde det brugervenligt.
Med Navision har Microsoft købt sig til en position og et kundegrundlag. Udskrivningen på de 11 milliarder mærkes jo knapt i Microsofts pengekasse, men det vil mærkes i alle hjørner af IT-industrien, at Microsoft nu har fat i et af de få områder, der havde udviklet sig selvstændigt til en kritisk masse.
Det tog Navision 15 år at bygge den kritiske masse op. Fortjenesten er velundt, og vi skal nyde det, lige så længe det varer. Chancen for, at det sker igen på dansk grund, er lille.
Ved salget af vores flagskib til storebror har vi smidt vores bedste kort på den tungeste vægtskål. Microsoft bliver hermed så meget stærkere, og alternativerne tilsvarende så svækket, at det er et spørgsmål, om vi nogensinde når balancepunktet igen.
Det er en bittersød ironi, at den danske David kommer til at sikre Goliaths endelige sejr.
Tina Lerche er administrerende direktør i Wingercom.